Kennismaken met het Android-platform
- Toepassingen van het Android-platform.
- Het Android-model en de architectuur ervan.
- Voorstelling van het besturingssysteem (functionaliteit, versie, hulpprogramma’s, enz.).
- De belangrijkste toepassingen voor het gebruik van een terminal.
- Ontwikkelprogramma’s, ontwikkelomgeving: Android Studio, Android-SDK.
- Implementatie van de Android-SDK.
- Doelterminals (smartphones, tablets, personal navigation devices, virtuele navigatieapparaten, enz.).
- Internationalisatie van Android-toepassingen.
- Android en Linux.
Praktisch werk
Implementatie van een ontwikkelomgeving met Android Studio en de Android-SDK.
Android-ontwikkeling
- Basisprincipes van een Android-toepassing.
- Levenscyclus van de toepassing (van het editen van het programma tot het testen ervan).
- Voorstelling van het ontwikkelframework, de bibliotheken.
- Voorstelling van de basisklassen en hulpprogramma's.
- Uw eerste project maken: code, resource, eigenschap en details van het project.
- Uw toepassing op de simulator van de SDK uitvoeren en testen.
- De SDK Manager en de configuratie van virtuele Android-terminals (AVD’s): target, SDCard ...
- Gebruik van een foutopsporingsprogramma om de uitvoering van programma's te controleren.
- Hoe toegang verkrijgen tot de logs van de toepassing?
- Identificatie van de toepassing en het manifestbestand (versie, minSDK, naam van de toepassing ...).
- Uw toepassing beschikbaar maken.
Praktisch werk
Ontwikkeling van een eerste toepassing overeenkomstig de bestudeerde realisatiecyclus.
Gebruikersinterfaces met Android
- Overzicht van de indeling en de plaats van het onderdeel.
- Specifieke kenmerken van mobiele terminals op het gebied van weergave en interactie met de gebruiker.
- Grafische onderdelen: indelingen, menu's, lijsten ...
- Een grafische interface met views maken.
- Implementatie van menu's (hoofdmenu, pictogram, vervolgmenu ...).
- Implementatie van indelingscontainers (Gallery, GridView, ScrollView ...).
- Beheer van gebeurtenissen (implementatie, reactie, luisteren).
- Stijlen en thema's die worden toegepast op widgets.
- Gebruikersmelding (meldingsbalk, toast, dialoogvensters).
- Alternatieve resources: multidevices, lokalisatie.
Praktisch werk
Realisatie van een toepassing met een grafische interface.
Onderdelenmodel
- Basisprincipe: activiteit en levenscyclus.
- Basisonderdelen: Activity, Service, BroadcastReceiver, ContentProvider, Intents.
- Stopzetting van onderdelen (finish, stopSelf ...).
- Activiteiten (levenscyclus, navigatie tussen activiteiten, interactiviteitscommunicatie ...).
- Services (levenscyclus, achtergrondtaken ...). Soorten services (lokaal en op afstand).
- Verschillen tussen een activiteit en een service.
- Starten van een activiteit, de belangrijkste toestanden ervan.
- AIDL-taal (AIDL = Android Interface Description Language). Message Bus en Intents.
Praktisch werk
Doorgifte van gegevens van de ene Activity naar de andere met behulp van het ‘Intents’-mechanisme.
Persistentie van gegevens
- Hoe kunnen gegevens tussen toepassingen worden uitgewisseld?
- Eenvoudige gegevensback-up.
- Gebruik van voorkeuren (SharedPreferences, leesmodus). Ophalen van een set voorkeuren.
- Gebruik van het bestandssysteem (inclusief XML).
- De locatie van bestanden met gegevens (interne/externe zone).
- Gebruik van de ingesloten database (SQLite), invoegen van gegevens.
- Gebruik van de Android-API.
Praktisch werk
Implementatie van opslagfuncties op een terminal met een database.
Netwerkbeheer
- Herinneringen aan de netwerkprogrammering.
- Communicatie met een serversocket.
- HTTP gebruiken met Android-API’s.
- Inleiding tot het gebruik van Web Services.
- Parser van de JSON met de Gson-bibliotheek voor Android.
Praktisch werk
Gegevensuitwisseling.
Invoegtoepassingen
- Beheer van de telefonie. Oproepen. Sms-beheer. Interacties met de simkaart.
- Multimedia. Tekenen en animaties. Audio en video afspelen.
- Multimediaopname (geluid, beeld, video ...).
- Geolocatie-API's met Google Maps.
- De emulator configureren om de geolocatie te testen.
Praktisch werk
Realisatie van een gegeolokaliseerde toepassing die wordt voorgesteld met Google Maps.