Opleiding : Beter onderhandelen over uw aankopen

Beter onderhandelen over uw aankopen

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Onderhandelen is een cruciale fase in het aankoopproces die door de aankoper wordt geleid. Hoe de onderhandeling voorbereiden, de leverancier en zijn aanbod beter begrijpen, de onderhandelingshefbomen identificeren en doelstellingen en een strategie bepalen die in overeenstemming zijn met die van het bedrijf? Een nauwkeurige dosering van technische expertise en communicatie om tot een succesvolle aankooponderhandeling te komen. Deze opleiding biedt u de mogelijkheid om u de good practices ter zake eigen te maken.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. AEN
Prijs : 1370 € V.B.
  2d - 14u00




Onderhandelen is een cruciale fase in het aankoopproces die door de aankoper wordt geleid. Hoe de onderhandeling voorbereiden, de leverancier en zijn aanbod beter begrijpen, de onderhandelingshefbomen identificeren en doelstellingen en een strategie bepalen die in overeenstemming zijn met die van het bedrijf? Een nauwkeurige dosering van technische expertise en communicatie om tot een succesvolle aankooponderhandeling te komen. Deze opleiding biedt u de mogelijkheid om u de good practices ter zake eigen te maken.

Doelgroep
Aankopers, aankoop- of zakelijke onderhandelaars, aankoopmanagers, algemene services.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

Uw aankooponderhandelingen voorbereiden en organiseren

  • Onderhandelingsstappen en -technieken beheersen
  • Uw houding als onderhandelaar optimaliseren

Het aankoopproces en de onderdelen ervan beschrijven.

  • De behoefte identificeren, definiëren en onder woorden brengen.
  • Een technisch en/of functioneel bestek formaliseren.
  • De raadpleging van leveranciers organiseren.
  • Onderhandelingshefbomen en contractualisering beheersen.
Oefening
De voornaamste risico's en eisen in verband met een contract kennen.

De markt analyseren: is de leveranciersmarkt concurrerend of niet? Wat is de krachtsverhouding tussen kopen en verkopen?

  • Uw aankoopstrategie en de actiehefbomen ervan kiezen: eenvoudige aankopen, complexe aankopen.
  • Praktijklab
  • De onderdelen van het aankoopproces in de vorm van een mindmap opnemen in subgroepen. Feedback.
Casestudy
Wat is een onderhandeling? Waarom moet een aankoper er gebruik van maken?

Wat betekent het voor een verkoper om een onderhandeling aan te gaan?

  • De drie onderhandelingsfasen: voorbereiding, bespreking, afsluiting.
  • De verschillende actoren en de relaties ervan: actoren van het proces, beslissingsbevoegdheid, soft power.
  • Aankoopbehoeften en doelstellingen voor elke onderhandeling met elke leverancier.
  • Twee soorten strategieën: afwachtende strategie, aanvallende strategie.
Oefening
Gouden regels van aankooponderhandeling.


Feedback van klanten
4,5 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand