Opleiding : Digitale transitie, verandering begeleiden

Digitale transitie, verandering begeleiden

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Met dit seminarie kunt u de transformatie van een organisatie naar de digitaal onderneming beter begeleiden. U ontdekt de nieuwe digitale tools die de veranderingen versnellen en de lijnen verschuiven tussen ISD, HR en de Beroepen. Het toont u ook hoe het beheersen van de menselijke impact van deze wijzigingen essentieel is voor het succes van uw projecten.


Inter
Intra
Op maat

seminarie ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. CHN
Prijs : 2090 € V.B.
  2d - 14u00




Met dit seminarie kunt u de transformatie van een organisatie naar de digitaal onderneming beter begeleiden. U ontdekt de nieuwe digitale tools die de veranderingen versnellen en de lijnen verschuiven tussen ISD, HR en de Beroepen. Het toont u ook hoe het beheersen van de menselijke impact van deze wijzigingen essentieel is voor het succes van uw projecten.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Definiëren van de digitale onderneming
  • De nieuwe organisatiemodellen van digitaal ondernemen ontdekken
  • Definiëren wat de begeleiding van de verandering is
  • Een kader creëren voor de begeleiding van een organisatie naar de digitale onderneming

Doelgroep
Projectleiders, assistenten van opdrachtgevers en bouwheren, PMO’s, HR-managers, DSI, Beroepsmanagers, bedrijfsleiders.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

De digitale revolutie

  • Digitale economie: creatieve destructie.
  • Nieuw tijdperk van de convergentie van mensen en machines.
  • Opkomst van een nieuwe bimodale computerwereld.
  • Automatismen overlaten aan machines.
  • Toepassing van Big Data voor grote antwoorden.
  • Mensen staan centraal in de digitale revolutie
Groepsdiscussie
Reflectie over de belangrijkste kernpunten van de digitale revolutie.

De nieuwe organisatiemodellen van de digitale onderneming

  • Definitie van de digitale onderneming.
  • Waarom worden de traditionele bedrijfsgrenzen ter discussie gesteld?
  • Waarom zijn digitale modellen veel hoogwaardiger en maken ze klassieke structuren verouderd?
  • Hoe maken de nieuwe digitale modellen klassieke benaderingen verouderd?
  • De resultaten van het onderzoek van het MIT (Massachussetts Institute of Technology).
  • De rapporten van Berger, McKinsey en Lemoine over de digitale economie.
  • De kenmerken van de digitale onderneming.
Groepsdiscussie
Nadenken over hoe nieuwe digitale modellen klassieke benaderingen en structuren verouderd maken.

De revolutionaire DSI?

  • Welke positie voor DSI in de digitale onderneming?
  • Moet ISD nog ISD heten?
  • De bimodale ISD.
  • De rol van de HR-manager in de transformatie van de onderneming.
  • De nieuwe verantwoordelijkheden van de beroepsafdelingen.
  • De nieuwe digitale beroepen.
Groepsdiscussie
Collectieve reflectie over de opkomst van nieuwe digitale beroepen.

Wat is de begeleiding van de verandering?

  • De algemeen aanvaarde definitie.
  • Historisch overzicht van veranderingsmanagement.
  • De typologieën van de verandering.
  • Waarom heeft uw bedrijf een veranderingsstrategie nodig?
  • Innovatie is een complex verschijnsel.
Workshop storytelling
Analyse van de belangrijkste behoeften bij het leiden van de verandering van een onderneming.

Begeleiding van de technische verandering

  • Is de verandering natuurlijk?
  • Belemmeringen voor verandering: homeostase.
  • De theorieën van innovatie.
  • Innovatie, een ware uitdaging voor organisaties.
  • De Mens tegenover innovatie.
  • Mens en informatica.
  • Geen universele regel voor de begeleiding van verandering.
Casestudy
Feedback over projecten van deelnemers, analyse van de belangrijkste belemmeringen.

"Klassieke" methoden en tools

  • Van idee tot methode.
  • Gestructureerde benaderingen.
  • De methoden om de verandering te begeleiden: Moutot en Autissier.
  • De methoden om de verandering te begeleiden: IBM, "Blue methode".
  • De methoden om verandering te begeleiden: psychosociologische benaderingen.
  • De methoden om verandering te leiden: rechter hersenen versus linker hersenen.
  • De beschikbare hulpmiddelen.
Casestudy
Kennismaking met de stappen, de tools, de breedte en diepte van een project, de sociaal-dynamische kaart, het falen van het medisch patiëntendossier, het LITCHI-project bij EDF.

Naar een 'Agile' veranderingstraject

  • De beperkingen van de klassieke methodologieën.
  • Factoren van falen.
  • Het onaangepaste Tayloriaanse model.
  • De onderneming tegenover digitale innovaties.
  • De uitdaging van een cultuurverandering.
Casestudy
Toepassing van de klassieke methoden op een digitaal project gekozen uit de door de deelnemers voorgestelde projecten: afspraken en onverenigbaarheden.

Een voorstel voor veranderingsmanagement

  • Hoe omgaan met permanente verandering?
  • Hoe het huidige maturiteitsniveau te beoordelen?
  • Hoe kunnen de algemene directie, de beroepsmanagers, de DSI en de gebruikers erbij worden betrokken?
  • Moet er een cel worden opgericht om verandering te leiden? Welke plaats in de structuur van de onderneming?
  • Veranderingen in bevoegdheden tussen de verschillende diensten.
  • Weerstand overwinnen.
  • De co-constructie van verandering: begeleidende toespraken.
  • De co-constructie van verandering: vertrouwen opbouwen.
  • De co-constructie van verandering: transparantie en moed van het management.
  • Toepassing van de methode en de tools op een casestudie.
  • Opstellen van het dashboard van de verandering.
Casestudy
Voorstelling van de nieuwe tools: flash diagnose, online enquêtes, dynamisch actieplan. Opstellen van een communicatieplan, principes voor het leiden van een groepsworkshop. Voorbeeld: leiden van de verandering voor de uitrol van een nieuwe mobiliteitsapplicatie.


Feedback van klanten
4,4 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand