Opleiding : Uw communicatie optimaliseren

Uw communicatie optimaliseren

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Hoe vaak voelde u wanneer u het woord nam tijdens een professioneel gesprek, in uw relaties met anderen, een verschil tussen uw woorden en uw intentie? Tijdens deze stage kunt u zich perfectioneren in de kunst van communiceren: uw woorden aanpassen aan het profiel van de gesprekspartner, uw assertiviteit en empathie ontwikkelen, uw team mobiliseren, uw ideeën energie geven, uw overtuigingskracht versterken, u gemakkelijk uitdrukken en blokkerende situaties omzeilen.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. COM
Prijs : 1770 € V.B.
  3d - 21u00




Hoe vaak voelde u wanneer u het woord nam tijdens een professioneel gesprek, in uw relaties met anderen, een verschil tussen uw woorden en uw intentie? Tijdens deze stage kunt u zich perfectioneren in de kunst van communiceren: uw woorden aanpassen aan het profiel van de gesprekspartner, uw assertiviteit en empathie ontwikkelen, uw team mobiliseren, uw ideeën energie geven, uw overtuigingskracht versterken, u gemakkelijk uitdrukken en blokkerende situaties omzeilen.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De communicatie aanpassen aan het profiel van de gesprekspartner
  • Assertief gedrag ontwikkelen in interpersoonlijke relaties
  • Overtuigingskracht versterken om impact te geven aan ideeën
  • Zich gemakkelijk kunnen uitdrukken in de verschillende soorten interventies
  • Blokkerende situaties omzeilen

Doelgroep
Iedereen die zijn communicatievaardigheden wil ontwikkelen in een professionele situatie.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

De basisprincipes van communicatie kennen

  • Schema en basisregels van communicatie: afzender, bericht, ontvanger, interferentie.
  • Zeggen is niet communiceren. De sleutelelementen voor efficiënte communicatie.
  • Levensposities: een win-win contract opbouwen met jezelf en de anderen.
  • Je eigen wereldvisie begrijpen: "de kaart is niet het grondgebied".
  • Cognitieve obstakels.
Praktisch werk
Beantwoording van een vragenlijst met analyse van de resultaten.

Zich beter leren kennen om goed te communiceren

  • Zelfdiagnose over zijn intelligentievorm. Emotionele intelligentie.
  • De mate van zelfbevestiging, zelfwaardering, overtuigingskracht en stressbestendigheid evalueren.
  • De balans opmaken van de eigen troeven en verbeterpunten op het vlak van verbale en non-verbale communicatie.
Praktisch werk
Zelfevaluatie: inzicht verwerven in het persoonlijke profiel van communicant. Bepaling van de mate van assertiviteit aan de hand van een vragenlijst. Feedback.

Assertief gedrag ontwikkelen

  • Zijn rol bepalen en zijn opdracht in zijn omgeving verduidelijken: legitimiteit, geloofwaardigheid, erkenning.
  • Leren om constructief te bekritiseren.
  • Kritiek accepteren.
  • Vluchtgedrag, agressiviteit of manipulatie vervangen door zelfbevestiging.
  • Een delicate vraag kunnen stellen, een weigering kunnen formuleren dankzij de DESC-methode.
  • Feiten, meningen, gevoelens onderscheiden.
Praktisch werk
Gefilmde situatieschetsen: assertief antwoorden. Collectieve debriefing.

Luisteren naar zijn gesprekspartner door non-verbale communicatie

  • Betekenis van de handelingen waarvan men denkt dat ze onbewust zijn: zelfcontact, heterocontact, optimale positionering van de handen.
  • Ruimte nemen en verplaatsen: zich de magische cirkel eigen maken.
  • Houding: een stabiele houding voor ademhaling, vloeiende expressie en zelfvertrouwen.
  • Gezichtsuitdrukkingen. Blik. Stem.
Praktisch werk
Gefilmde situatieschetsen om het belang van non-verbale communicatie te identificeren. Individuele debriefing.

Met gemak het woord nemen

  • De verschillende soorten interventies identificeren: conferentie, uiteenzetting, debat, vergadering ...
  • Zelfbeheersing.
  • Het spel kalmeren: checklist om de beheersing van lichaam, taal, ideeën en emotie te evalueren.
  • De mentale projectietools gebruiken.
  • Je ademhaling beheersen.
  • Zijn stem projecteren en moduleren.
  • Goed van start gaan en zijn verhaal structureren.
  • Trefwoorden kiezen en argumenteren.
Praktisch werk
Oefeningen over de stemintensiteit en het kiezen van de juiste woorden.

Ideeën verkopen

  • De situatie evalueren en de te bereiken doelstellingen verduidelijken.
  • Actief luisteren naar zijn gesprekspartner, vragen stellen over wat hij zegt, onderzoeken, herformuleren om zijn begrip te controleren.
  • Argumenten vinden om te overtuigen.
  • Ideeën duidelijk en gestructureerd organiseren.
  • Weerstanden opheffen, blokkeerzones begrijpen.
  • Onderscheid maken tussen compromis en consensus.
Praktisch werk
Gefilmde situatieschetsen: ideeën verkopen, gevolgd door een persoonlijke analyse.

Kunnen omgaan met moeilijke situaties

  • De oorzaken en mechanismen van conflicten begrijpen.
  • De verschillende soorten conflicten opsporen: misverstand, belangenconflict, waardenconflict ...
  • De situatie in de conflictschaal plaatsen.
  • Zich bewust worden van non-verbaal gedrag.
  • Manieren vinden om terug te keren naar een constructieve situatie.
  • Het bestaande conflict aanpakken.
  • Menselijke emoties begrijpen. Zichzelf en zijn gesprekspartner situeren.
  • De 'jij'-berichten vervangen door de 'ik'-berichten.
  • De situatie deblokkeren door uw gesprekspartner positief te beïnvloeden.
  • De DESC-tool gebruiken.
Praktisch werk
Gefilmde situatieschetsen: een relationeel conflict deblokkeren. Collectieve debriefing.

Het beste communicatiekanaal kiezen

  • Bepalen welk soort bericht het meest geschikt is voor de situatie.
  • Zich vragen stellen over de ontvanger en zijn verwachtingen.
  • De specifieke kenmerken bepalen van de schriftelijke communicatie ten opzichte van de telefoon en face-to-face.
  • Zich bewust zijn van de beperkingen van communicatie via e-mail.
Praktisch werk
Collectieve workshop: tips om de telefonische en e-mailcommunicatie beter te beheren.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Tal van oefeningen en gefilmde rollenspelen met een individuele analyse. Gedragssituaties.

Feedback van klanten
4,7 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand