Opleiding : Object programmeren in C++

Object programmeren in C++

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Deze intensieve opleiding heeft een dubbel doel: de deelnemers vertrouwd maken met de methoden en principes van object-georiënteerd programmeren; zorgen voor een volledige operationele beheersing van de C++ taal. Ze is het resultaat van een jarenlange ervaring met C++ ontwikkeling en is opgebouwd volgens een strikte pedagogie die gebaseerd is op talloze geavanceerde practica.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. C++
Prijs : 2970 € V.B.
  5d - 35u00




Deze intensieve opleiding heeft een dubbel doel: de deelnemers vertrouwd maken met de methoden en principes van object-georiënteerd programmeren; zorgen voor een volledige operationele beheersing van de C++ taal. Ze is het resultaat van een jarenlange ervaring met C++ ontwikkeling en is opgebouwd volgens een strikte pedagogie die gebaseerd is op talloze geavanceerde practica.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Beheersing van de syntax van de C++ taal
  • Toepassing van de concepten van Object-georiënteerd Ontwerpen
  • Gebruik van de ontwikkelingstools die bij de C++ taal horen
  • Beheersing van de belangrijkste toevoegingen van de C++ 11-norm

Doelgroep
Ontwikkelaars, ingenieurs en projectmanagers die dicht bij ontwikkeling staan.

Voorafgaande vereisten
Goede kennis van een programmeertaal zoals C, Java, C#, VB.NET of PHP.

Opleidingsprogramma

De C++ syntax (verschillen tussen C en C++)

  • Gegevens: definitie, initialisatie, gegevenstypes.
  • Expressies: begrip referentie, castmechanismen.
  • Operatoren (: :, new, delete).
  • Functies (doorgeven van parameters en retourwaarde per referentie, standaardwaarden, inlining, overloading).
  • C-code gebruiken in een C++ programma.
  • Referenties (argumenten en retourwaarden).
  • Constante types.
  • Naamruimten (namespaces).
  • "Automatische" typering met het sleutelwoord auto (C++ 11).
Praktisch werk
Aan de slag met de ontwikkelomgeving en een eenvoudig programma programmeren.

Objectgeoriënteerde aanpak

  • De algemene principes van de Object-technieken.
  • C++ en Object-programmering.
  • Een inleiding tot Objectgeoriënteerde methodologieën.
  • Een inleiding tot de UML-modellen en -notatie (statisch model, dynamisch model, samenwerkingsmodel, scenario).
Praktisch werk
Toepassing van de concepten op een casestudy die als een rode draad zal fungeren voor de volgende oefeningen.

C++ klassen en -objecten

  • Syntactische aspecten: velden, methodes, constructors.
  • Toegangscontrole.
  • Zelfreferentie.
  • Statische velden en methodes.
  • De functies.
  • Friend-methoden en -klassen.
  • Dynamisch aanmaken van object-tabellen.
  • Methodologische aspecten: ontwerp van klassen.
  • De constructoren kopiëren en verplaatsen (C++11).
  • Delegatie van constructoren (C++ 11).
  • Inleiding tot geheugenbeheerproblemen (stack, heap, garbage collection...).
Praktisch werk
Programmering van de casestudy. Ontwerp en bouw van een hiërarchie van klassen en interfaces.

Afleiding en overerving

  • Het principe afleiding.
  • Syntactische aspecten: definitie van afgeleide klassen, constructoren.
  • Toegangscontrole.
  • Toepassing van polymorfisme: virtuele functies.
  • Code hergebruiken: abstracte klassen.
  • De interfaces.
  • Meervoudige afleiding.
  • Semantische en methodologische aspecten: de factorisatie van de code.
Praktisch werk
Toepassing van polymorfisme in de casestudy.

Uitzonderingen

  • De syntactische aspecten: try-blokken, genereren van uitzonderingen.
  • Methodologische aspecten: constructie van een hiërarchie van uitzonderingen, gebruik van uitzonderingen.
Praktisch werk
Invoering van uitzonderingen in de casestudy.

Overloading van de operatoren

  • Het overloading-principe.
  • Overloading van de binaire operatoren.
  • Speciale overloading: de operator index, functie, conversie.
  • Overloading van de operatoren voor geheugenbeheer.
  • Overloading van de operatoren '<<' en '>>'.
Praktisch werk
Overloading van enkele eenvoudige operatoren.

De modellen

  • Klassemodel. Algemene principes en mechanismen. Overloading van de modellen en herdefinitie van methodes.
  • Functiemodel. Algemene principes en mechanismen. Overloading van de modellen.
  • Modellen en overloading van de operatoren.
  • Modellen en afleidingsmechanismen.
  • De verbeteringen die C++ 11 biedt.
Praktisch werk
Oefeningen op de modellen.

De I/O's en overzicht van de STL

  • I/O's.
  • Het principe van streams en hiërarchie van input/output-klassen.
  • Beschrijving van enkele input/output-klassen.
  • Overzicht van de STL.
  • Doelstellingen en principes.
  • Beschrijvingen van enkele modellen en klassen.
  • Containers, iterators, interval-gebaseerde lus (C++ 11).

Conclusie

  • Levenscyclus van de software: test, integratie, methode van invoering.
  • Interactie met andere omgevingen.
  • Kritische analyse van C++.
  • Evolutie van C++.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Terbeschikkingstelling van werkstations met de talen Visual C++ (onder Windows) en gcc (onder Unix). De practica zijn ontworpen om alle elementen van de taal te illustreren en om systematisch de concepten van object-georiënteerd ontwerpen toe te passen.
Leer methodes;
Alle oefeningen omvatten een analyse-/ontwerpfase, gevolgd door een programmeerfase.

Feedback van klanten
4,6 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand