De verschillende fasen van het verkoopgesprek kennen en beheersen
- Uw communicatie verbeteren om de behoeften van de klant beter te begrijpen
- Uw aanbod vertalen in voordelen voor de klant en dit staven met argumenten
- Een bedenking omkeren in een positief element
- Het juiste moment bepalen om af te sluiten en samen een verbintenis aan te gaan
- Context van het verkoopgesprek
Zich voorbereiden (in gedachten en in de praktijk).
- De rol van de verkoper.
- De aandacht van de gesprekspartner trekken en zijn interesse wekken.
- Kennis van de fasen van een verkoopgesprek.
- Oefening
- De verschillende fasen van het verkoopgesprek weergeven in de vorm van een mindmap.
Oefening
De eerste ontmoeting, de eerste indruk, de geloofwaardigheid van het bedrijf en zijn vertegenwoordiger.
Technieken om zichzelf te presenteren.
- Communicatietechnieken om het ijs te breken.
- Non-verbale communicatie.
- Rollenspel
- Oefeningen om het ijs te breken en zich voor te stellen. Debriefing gericht op non-verbale communicatie.
- De behoeften van de klant ontdekken
- Behoeften verzamelen, vertrouwen winnen, techniek om behoeften bloot te leggen.
Oefening
Luisteren: actief luisteren om te reageren.
De verschillende hefbomen voor motivatie analyseren.
- De verborgen behoeften naar boven halen.
- De behoeften van de klant herformuleren.
- Rollenspel
- Een lijst maken van de vragen die moeten worden gesteld en rangschikken volgens de trechtertechniek. Rollenspel over het blootleggen van de behoeften en het herformuleren.
- Argumenteren en de klant overtuigen
- Een logisch vervolg breien nadat de behoeften zijn blootgelegd.
Rollenspel
Zich onderscheiden van de concurrentie.