Opleiding : Design Thinking: innovatie in de onderneming stimuleren

Design Thinking: innovatie in de onderneming stimuleren

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Design Thinking is een flexibele en geoptimaliseerde 'time to market'-benadering die de mens centraal stelt in de aanpak, waarbij luisteren, analyseren, ideeën voorstellen, creëren, prototypes ontwikkelen en valideren elkaar afwisselen.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. INN
Prijs : 1370 € V.B.
  2d - 14u00




Design Thinking is een flexibele en geoptimaliseerde 'time to market'-benadering die de mens centraal stelt in de aanpak, waarbij luisteren, analyseren, ideeën voorstellen, creëren, prototypes ontwikkelen en valideren elkaar afwisselen.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Plaats inruimen voor Design Thinking tussen de andere managementmethoden
  • De specifieke kenmerken van de Design Thinking-aanpak begrijpen
  • De operationele en direct vertaalbare aspecten van de aanpak beheersen
  • De betrokkenheid van de belanghebbenden bij het innovatieproject bevorderen

Doelgroep
Iedereen die deelneemt aan het innovatiebeleid van de onderneming: algemene directie marketing, commercieel, human resources, productie, R & D, aankoop.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

Een luisterend oor naar de markt ontwikkelen om insights te detecteren

  • De fasen van het innovatieproces situeren: "Customer Journey Map", "Insight", "Pain Point", "ideation", "Prototype".
  • Empathie jegens de gebruiker centraal in het ontwerpproces.
  • U&A studies, behoeften en verwachtingen.
  • Immersieve studies: belevingsparcours van de klanten, touch points, ethnologie, shadowing.
  • Rekening houden met functionele, strevende, zintuiglijke en emotionele dimensies.
  • Belichaming van persona, formalisering van ervaringskaarten.
Casestudy
Detecteren en selecteren van consumenten insights om het ideeënproces te starten. Keuze van één of meerdere onderzoeksthema's met hun onderzoeksperimeter die als leidraad zal dienen.

De procedures voor de goedkeuring van innovatie-ideeën invoeren

  • De 'oude' methoden: ideatie, conceptscreening, prototype en voorafgaande test van het aanbod.
  • De nieuwe methoden: co-design, oproep tot ideeën, beta testers ...
  • Design Thinking: de overgang van ideeën naar prototyping in korte tijdscycli.
  • Creatieve tools ter ondersteuning van het zoeken naar innovatie-ideeën.
Oefening
Gebruik van tools voor de productie van oplossingsideeën (analogieën, breken, mashups ...). Ontwerp van een systeem voor zelfevaluatie van ideeën geproduceerd door de deelnemers.

De geproduceerde ideeën aanpassen

  • De concepten sketching, multidimensionale storyboards om aanpassingsreacties te verkrijgen.
  • De 'flexibele' prototypes die onmiddellijk herconfigureerbaar zijn als antwoord op de reacties en suggesties van de gebruikers.
  • De soorten prototypes: schetsen, 3D-concept, boetseerklei, functionele maquettes in "Quick & Dirty".
  • De pitch van de gekozen oplossing. Gebruik van de PPCO-methode, de 4C.
  • Cijfers en emotioneel, metaforen, concrete gevallen, storytelling.
  • De formules Design Sprint, Hackathon ...
Oefening
Workshop voor het opstellen van een storyboard op basis van één van de in aanmerking komende creatieve mogelijkheden. Pitch van elke deelnemer tegenover een jury, selectiecomité.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Casestudie om consumenteninsights op te sporen en te selecteren. Oefeningen toegepast op de Design Thinking-aanpak. Presentatie van een pitch.

Feedback van klanten
4 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand