Opleiding : Jira® Software, gebruik

uw projecten flexibel plannen en opvolgen

Jira® Software, gebruik

uw projecten flexibel plannen en opvolgen
Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Jira Software is een projectmanagementtool die compatibel is met de frameworks Scrum en Kanban... Het maakt het mogelijk om de Backlog te prioriteren en te organiseren in sprints en om de voortgang van de uitvoering van de taken te visualiseren. Tijdens deze stage kan men de functies van deze agile-tool bij uitstek ontdekken en gebruiken.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. JIE
Prijs : 1550 € V.B.
  2d - 14u00




Jira Software is een projectmanagementtool die compatibel is met de frameworks Scrum en Kanban... Het maakt het mogelijk om de Backlog te prioriteren en te organiseren in sprints en om de voortgang van de uitvoering van de taken te visualiseren. Tijdens deze stage kan men de functies van deze agile-tool bij uitstek ontdekken en gebruiken.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Tickets aanmaken en updaten in Jira
  • Samen met Jira een dashboard voor projectbeheer opstellen
  • De eisen organiseren
  • Sprints maken en story’s koppelen aan sprints
  • Rapporteringen opzetten met Jira
  • Jira gebruiken voor versioning, testen en follow-up van afwijkingen

Doelgroep
Productowner, scrum master, ontwikkelaar, tester. Elk lid van een agile projectteam (Scrum, Kanban, ...).

Voorafgaande vereisten
Basiskennis van flexibiliteit of gelijkwaardig kennis aan de cursus "Agile-methoden voor projectbeheer, inzicht in de aanpak" (ref. MAG).

Opleidingsprogramma

Inleiding tot Jira

  • Jira, waar dient dit voor? Geschiedenis.
  • Positionering van Jira Software. Sterke en zwakke punten.
  • Licenties, economisch model, Atlassian suite.
  • Memo over de agile-concepten.
Groepsdiscussie
Alle gevallen opsommen waarin Jira wordt gebruikt en in welke context.

De basisfuncties van Jira gebruiken

  • Het principe van "ticket" begrijpen in Jira.
  • Ticket aanmaken en updaten.
  • Levenscyclus van het ticket.
  • Presentatie van de agile roadmap.
  • Voorbeeld van Gantt in Jira.
Rollenspel
Specificaties van de ticketkenmerken in Jira. Update van het ticket.

Projectmanagement activiteit in Kanban-modus

  • Herhaling van de good practices van Kanban (WIP).
  • Initiëren van een projectaanvraag.
  • Voorbereiding van het Kanban-board.
  • Aanmaken van tickets en toewijzen van tickets van een project.
  • Update van het board.
  • Review van backlog.
  • Bepaling van het aantal ceremonies.
Oefening
Op basis van een "leidraad", een fysieke board opbouwen en vertalen in Jira.

Activiteit in Scrum-modus

  • Tickets aanmaken.
  • De epics definiëren.
  • De productbacklog beheren.
  • De sprints organiseren. Keuze van de stories in de sprint.
  • Leverbare en testbare functies leveren.
Oefening
Op basis van de leidraad de eisen in Jira organiseren. De epics definiëren. De backlog schatten en prioriteren. Sprints maken en story’s koppelen aan sprints.

Jira: dashboard en sturing

  • Rapporteringen opzetten met Jira.
  • Dashboards gebruiken voor de sturing van het project (omloopsnelheid van het team, financiële reporting).
  • Gebruik van reportings voor de terugblik, goede praktijken.
Oefening
Monitoring van het Kanban-project.

Jira gebruiken voor versioning, testen en follow-up van afwijkingen

  • Versioning, beheer van de releases.
  • Een anomalie (issue) aanmaken in Jira.
  • De soorten afwijkingen.
  • Oplossen van afwijkingen en follow-up.
Oefening
Simulatie van de levenscyclus van een afwijking tot de afsluiting daarvan.

Aanvullingen

  • Samenvatting van de goede gebruikspraktijken van Jira.
  • Functionele instelling van de projectomgeving (board, enz.).
  • Focus op enkele administratieparameters (autorisaties voor de functies van Jira, enz.).
  • Integratie van Jira met andere beheersapplicaties (Sharepoint, MS-Project, …).
  • API’s voor de verbinding met andere tools van het informatiesysteem.


Feedback van klanten
4,3 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand