Opleiding : Taal BPMN 2.0, beroepsprocessen efficiënt modelleren

praktijken inzake representatie en ontwerp van processen

Taal BPMN 2.0, beroepsprocessen efficiënt modelleren

praktijken inzake representatie en ontwerp van processen
Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


De internationale standaard BPMN 2.0 maakt het mogelijk om de beroepsprocessen die essentieel zijn in de beschrijving van de bedrijfsorganisatie duidelijk te formaliseren. Deze stage laat u zien hoe u de processen kunt schematiseren met behulp van een modelsysteem, hoe u ze kunt verbeteren of zelfs automatiseren met behulp van een motor.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. BMN
Prijs : 2390 € V.B.
  3d - 21u00




De internationale standaard BPMN 2.0 maakt het mogelijk om de beroepsprocessen die essentieel zijn in de beschrijving van de bedrijfsorganisatie duidelijk te formaliseren. Deze stage laat u zien hoe u de processen kunt schematiseren met behulp van een modelsysteem, hoe u ze kunt verbeteren of zelfs automatiseren met behulp van een motor.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De kracht van de BPMN 2.0-rating en de impact ervan op het ontwerp van de processen begrijpen
  • De BPMN 2.0-rating beheersen, in al zijn details en in de geest daarvan
  • De juiste vragen leren stellen om de kwaliteit van de modellen en processen te garanderen
  • De methodologie en goede praktijken verwerven om voordeel te halen uit de BPMN 2.0-rating

Doelgroep
Alle personen die betrokken zijn bij het schrijven van processen: bedrijfsdirecties, bouwheren, DSI, directie organisatie en processen. Bedrijfsanalisten, procesontwerpers.

Voorafgaande vereisten
Vertrouwd zijn met het procesbegrip en beschikken over de basisbegrippen van BPM (Business Process Management)

Opleidingsprogramma

Procesmatige aanpak invoeren

  • De uitdagingen van BPM in de transformatie van bedrijven.
  • Concepten en definities.
Praktisch werk
De moeilijkheden ontdekken van de procesrepresentaties.

Een proces representeren met BPMN

  • Processen schetsen: taken, events, nominale gevallen.
  • De activiteiten ordenen: 7 soorten verbindingen of gateways.
  • Tijdigheid invoeren in processen: deelprocessen, grensgebeurtenissen, klok.
  • Rekening houden met storingen: onderbreking, incident of fout, transactie, compensatie.
Praktisch werk
Een realistisch proces ontwerpen: flows, onzekerheden, instantieniveaus.

De activiteit van een organisatie beschrijven

  • De activiteiten verdelen en de samenwerking beschrijven: deelnemers, choreografie, behoud, collectieve activiteiten.
  • Architectuur van de beroepsactiviteit: Process Architecture, hergebruik, interfunctionele processen.
Praktisch werk
De organisatie als geheel benaderen.

Kwaliteit van de procesdocumentatie

  • De beroepsactiviteit modelleren: acties en beslissingen van de beroepsanalist.
  • De procesmodellen doorlopen.
Oefening
De rating herzien via bijkomende oefeningen.

Optimaliseren van processen: kwantificeren, simuleren, innoveren

  • Prestaties van de processen: KPI’s, procesindicatoren, berekening ROI, flowanalyse.
  • Proceswerking simuleren: de beschikbare animatie- en simulatiefuncties in de tools.
  • Innoveren met processen: "ad hoc" processen, objecten, innovatief ontwerpprocedé.
  • Samenvatting van de rating BPMN 2.
Praktisch werk
Een proces simuleren met een modelleringstool en een procesuitvoeringsmotor.

Processen uitvoeren

  • Processen genereren en uitvoeren vanuit hun model.
  • Focus op technologie: BPEL-standaard, procesuitvoeringsmotoren.
Demonstratie
Demonstratie met een op de markt beschikbare uitvoeringsmotor.

Implementatie van de transformatie door processen

  • Het algemeen kader: referentiekader van de beschrijving, publieke methode Praxeme.
  • De implementatiemethode: fasen, lokale reikwijdte en globale reikwijdte.


Praktische modaliteiten
Oefening
Oefeningen met toenemende complexiteit die alle componenten van de BPMN 2.0-norm bestrijken. Twee casestudies. Kritisch onderzoek van werkelijke modellen.
Leer methodes;
Pedagogie per doelstellingen. Ontdekking van de rating op basis van de representatiebehoeften.

Feedback van klanten
4,5 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand