Opleiding : Commercial voor niet-commercials

Commercial voor niet-commercials

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Deze praktische opleiding zal u in staat stellen een succesvolle commerciële ingesteldheid aan te kweken bij uw acties, om relevante informatie te verzamelen, uw projecten uit te voeren en inzicht te krijgen in de technieken om de relatie met een interne of externe klant op te bouwen en te beheren.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. CIL
Prijs : 1300 € V.B.
  2d - 14u00




Deze praktische opleiding zal u in staat stellen een succesvolle commerciële ingesteldheid aan te kweken bij uw acties, om relevante informatie te verzamelen, uw projecten uit te voeren en inzicht te krijgen in de technieken om de relatie met een interne of externe klant op te bouwen en te beheren.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Ontwikkelen van een commerciële houding om uw aanbod of project beter te verkopen
  • Overwinnen van vooroordelen over de commerciële aanpak
  • Onder de knie krijgen van de stappen van een gesprek dat zich op de behoeften en verwachtingen van de klant richt
  • Argumenteren met voordelen voor de gesprekspartner/klant
  • Een gestructureerde en dynamische presentatie van zijn aanbod geven

Doelgroep
Iedereen die zijn commerciële instelling wil ontwikkelen en/of de logica van een commerciële aanpak wil begrijpen.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

Een commerciële houding aannemen

  • Ontdekken wat, voorbij de schone schijn, een commerciële ingesteldheid werkelijk inhoudt.
  • De taken van de commerciële medewerker.
  • In kaart brengen van de verschillende fasen van de relatie met de klant/potentiële klant.
  • Leren zichzelf te presenteren en contact te maken. In acht te nemen punten om zijn bedrijf te presenteren.
  • Leren hoe je jezelf moet presenteren aan een klant: de verschillen met een potentiële klant.
  • Een onderhoudsplan voorstellen aan zijn klant.
  • Observeren, kunnen luisteren, vragen stellen en herformuleren.
  • Het gedrag van de klant ontcijferen: lichaamshouding, gebaren, stem, blik, gezichtsuitdrukking.
  • Het aanbod kennen en erover kunnen praten.
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO) gebruiken om nieuwe potentiële klanten te ontdekken.
Rollenspel
Zijn bedrijf en zijn aanbod presenteren in één minuut. Collectieve debriefing.

Zijn remmingen overwinnen

  • Ontdekken van zijn "beperkende overtuigingen" in zijn commerciële aanpak.
  • Afstand nemen om kritisch en objectief te kijken.
  • De meest voorkomende bezwaren behandelen.
  • Zijn angsten overwinnen: te volgen stappen.
  • Enthousiasme overbrengen: houden van en geloven in zijn product, constructief taalgebruik.
  • Het gedrag van uw gesprekspartner observeren.
  • Het "ijsberg" effect: het bewuste en het onderbewuste.
Rollenspel
Omgaan met een face-to-face situatie en een positief gevoel overbrengen. Collectieve debriefing.

De potentiële behoeften van uw gesprekspartners ontdekken

  • De kunst van het vragen stellen beheersen tijdens het gesprek. De verschillende soorten vragen.
  • Vragen stellen tijdens de verkenningsfase.
  • Tijd nemen om de antwoorden van de gesprekspartner te herformuleren om te verifiëren en gerust te stellen.
  • Gebruik herformulering - centreren, herhalen, samenvatten.
  • Leren zich op zijn gesprekspartner te richten: empathie en luisteren.
  • Zich afstemmen op de gesprekspartner, dezelfde taal gebruiken.
  • De verschillende soorten behoeften begrijpen: functionele, rationele en psychologische.
  • De hefbomen bepalen om de klant te motiveren: de SONCAS-methode.
  • Ontdekken van de punten voor verbetering van de aangeboden dienst of het aangeboden product.
Rollenspel
Training in gesprekken om behoeften te ontdekken. Collectieve debriefing.

De interesse van uw gesprekspartners wekken

  • Suggereren in plaats van beweren.
  • De juiste houding aannemen om het commerciële aanbod voor te stellen.
  • Een belangrijk punt zoeken in de huidige situatie.
  • Informatie mondjesmaat geven.
  • Voorbeelden geven, zijn woorden illustreren.
  • De volgende stap voorbereiden, een overgangsfase uitwerken.
  • Uw voorstel uiteenzetten.
Rollenspel
Oefenen in een face-to-face situatie om de interesse van een gesprekspartner te wekken. Collectieve debriefing.

Een verkooppraatje uitwerken

  • Een verkooppraatje samenstellen met de SONCAS-methode.
  • Voortbouwen op de vastgestelde behoeften.
  • De argumenten uitspelen die ingaan op de uitgesproken behoeften: selectieve argumentatie.
  • De sterke punten van uw aanbod kunnen benadrukken.
  • De zwakke punten niet ontkennen en ze gebruiken.
  • Luisteren naar bezwaren van de klant en ze accepteren. Reageren zonder agressief te zijn.
  • Het gesprek kunnen afronden. Positieve signalen van de gesprekspartner herkennen.
Rollenspel
Training in het verkooppraatje: een verkooppraatje over een product of een aanbod uitwerken en vervolgens twee argumenten uit de SONCAS-methode uitspelen op basis van de uitgesproken behoeften. Collectieve debriefing.

Een publiek toespreken

  • De presentatie-elementen voorbereiden en zijn materiaal klaarmaken.
  • Leren een verkooppresentatie te omkaderen.
  • Het doel aangeven, de inhoud uiteenzetten, een plan aankondigen, de essentie herhalen, samenvattend afronden.
  • Een presentatie levendig maken. De aandacht van het publiek prikkelen.
  • Alle soorten psychologische behoeften begrijpen.
  • Vragen en tegenkantingen aanpakken.
  • De vragenfase efficiënt en constructief maken.
Rollenspel
Een presentatie houden voor een publiek en inspelen op hun reacties. Collectieve debriefing.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Rollenspellen en gefilmde simulaties gevolgd door een debriefing in groep over de gebruikte technieken.

Feedback van klanten
4,6 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand