Opleiding : De sleutels tot klantrelaties

De sleutels tot klantrelaties

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


In deze opleiding ontdekt u waar het bij de klantenrelatie om draait. U leert de klantrelatie uit te bouwen in uw beroepsactiviteiten en gebruik te maken van luister- en communicatietechnieken om zo goed mogelijk in te spelen op de verwachtingen van uw gesprekspartners, interne en/of externe klanten.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. CLI
Prijs : 1300 € V.B.
  2d - 14u00




In deze opleiding ontdekt u waar het bij de klantenrelatie om draait. U leert de klantrelatie uit te bouwen in uw beroepsactiviteiten en gebruik te maken van luister- en communicatietechnieken om zo goed mogelijk in te spelen op de verwachtingen van uw gesprekspartners, interne en/of externe klanten.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De klantrelatie integreren in de bedrijfsactiviteit
  • Beheersing van de stappen en technieken van de communicatie in de klantrelatie
  • Beroepservaring omzetten in toegevoegde waarde en voordelen voor interne en externe klanten
  • Het kwaliteitsimago van uw dienstverlening en uw bedrijf versterken

Doelgroep
Iedereen die zijn vaardigheden wil ontwikkelen op het gebied van klantrelaties, in een context van interne en/of externe klantrelaties.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

De uitdagingen van de klantrelatie begrijpen

  • De onderneming vertegenwoordigen.
  • De strategische visie van het bedrijf volgen.
  • Tegemoetkomen aan de behoeften en verwachtingen van de klanten.
  • Beseffen dat het aanbod vaak groter is dan de vraag.
  • De klant is koning: economische uitdagingen.
Oefening
Toetsing van het merkimago van zijn onderneming: aandacht is een van de drijvende krachten van de klantrelatie.

De handelsrelatie ontleden

  • Kennismaking met de basisprincipes van de handelsrelatie.
  • Het ludieke deel van de uitwisselingen begrijpen.
  • De beweegredenen en belemmeringen van de klantrelatie begrijpen.
  • Snel operationeel zijn: het geheim.
Oefening
Ludieke training in communicatie in verband met de klantrelatie. Debriefing over aangenomen gedragingen.

Beschikbaar zijn en luistertechnieken toepassen

  • De techniek van actief luisteren toepassen.
  • Zich openstellen om behoeften op te vangen.
  • Weten hoe je vragen moet stellen: de trechtertechniek.
  • Informatie verifiëren door herformulering.
Oefening
Een tekening maken door alleen naar de beschrijving te luisteren. Workshop over het formuleren van vragen om de behoeften van de klant te bepalen.

Uw activiteit afstemmen op de handelsrelatie

  • Van uw activiteit een troef maken.
  • Zoeken naar passende gedragingen bij elke situatie.
  • Een totaalbeeld hebben van uw onderneming.
  • De verschillende diensten kennen.
  • Verbanden leggen tussen verwachtingen, behoeften van de klant en oplossingen.
  • Zijn creativiteit gebruiken.
  • Tijd nemen om de relatie te organiseren en te beleven.
  • Technische bewoordingen omzetten in voordelen voor de klant: CAB.
Oefening
Argumenten uitwerken op basis van de voordelen van de producten en diensten in termen van voordelen voor de klant. Gefilmde gespreksituaties. Debriefing in groep.

De eigen communicatievaardigheden ontdekken

  • Uitwisselingen stimuleren om het begripsvermogen te ontdekken.
  • Communiceren over de voorkeursthema's van de klant.
  • De SONCAS-argumenten gebruiken.
  • Zijn technische expressiemiddelen versterken: woorden, lichaam, blikken, gebaren...
Rollenspel
De SONCAS-methode toepassen om de juiste argumenten te ontwikkelen voor de behoeften van de klanten. Debriefing van situaties op basis van non-verbale communicatie.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Ludieke oefeningen, rollenspel en improvisatie, uitwisseling van goede praktijken. Dankzij video is een grondige analyse van gedrag mogelijk.

Feedback van klanten
4,8 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand