De uitdagingen van de klantrelatie begrijpen
- De onderneming vertegenwoordigen.
- De strategische visie van het bedrijf volgen.
- Tegemoetkomen aan de behoeften en verwachtingen van de klanten.
- Beseffen dat het aanbod vaak groter is dan de vraag.
- De klant is koning: economische uitdagingen.
Oefening
Toetsing van het merkimago van zijn onderneming: aandacht is een van de drijvende krachten van de klantrelatie.
De handelsrelatie ontleden
- Kennismaking met de basisprincipes van de handelsrelatie.
- Het ludieke deel van de uitwisselingen begrijpen.
- De beweegredenen en belemmeringen van de klantrelatie begrijpen.
- Snel operationeel zijn: het geheim.
Oefening
Ludieke training in communicatie in verband met de klantrelatie. Debriefing over aangenomen gedragingen.
Beschikbaar zijn en luistertechnieken toepassen
- De techniek van actief luisteren toepassen.
- Zich openstellen om behoeften op te vangen.
- Weten hoe je vragen moet stellen: de trechtertechniek.
- Informatie verifiëren door herformulering.
Oefening
Een tekening maken door alleen naar de beschrijving te luisteren. Workshop over het formuleren van vragen om de behoeften van de klant te bepalen.
Uw activiteit afstemmen op de handelsrelatie
- Van uw activiteit een troef maken.
- Zoeken naar passende gedragingen bij elke situatie.
- Een totaalbeeld hebben van uw onderneming.
- De verschillende diensten kennen.
- Verbanden leggen tussen verwachtingen, behoeften van de klant en oplossingen.
- Zijn creativiteit gebruiken.
- Tijd nemen om de relatie te organiseren en te beleven.
- Technische bewoordingen omzetten in voordelen voor de klant: CAB.
Oefening
Argumenten uitwerken op basis van de voordelen van de producten en diensten in termen van voordelen voor de klant.
Gefilmde gespreksituaties. Debriefing in groep.
De eigen communicatievaardigheden ontdekken
- Uitwisselingen stimuleren om het begripsvermogen te ontdekken.
- Communiceren over de voorkeursthema's van de klant.
- De SONCAS-argumenten gebruiken.
- Zijn technische expressiemiddelen versterken: woorden, lichaam, blikken, gebaren...
Rollenspel
De SONCAS-methode toepassen om de juiste argumenten te ontwikkelen voor de behoeften van de klanten. Debriefing van situaties op basis van non-verbale communicatie.