Opleiding : Managers: conflicten voorkomen en beheren

Optionele EXCELLENS SKILLS FOR YOU certificering

Managers: conflicten voorkomen en beheren

Optionele EXCELLENS SKILLS FOR YOU certificering
Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Managen brengt soms ook conflictsituaties met zich mee met of tussen uw medewerkers. Deze stage geeft u inzicht in de methoden en leert u de nodige reflexen en managementhoudingen aan om conflicten in uw team te beheren.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. COF
Prijs : 1370 € V.B.
  2d - 14u00




Managen brengt soms ook conflictsituaties met zich mee met of tussen uw medewerkers. Deze stage geeft u inzicht in de methoden en leert u de nodige reflexen en managementhoudingen aan om conflicten in uw team te beheren.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De verschillende soorten conflicten en hun oorzaken kennen
  • Anticiperen op een latent conflict door assertiviteit
  • Zich de regelende tools eigen maken om een open conflict op te lossen
  • Omgaan met een conflict tijdens operationele gesprekken
  • Zijn emoties en die van de gesprekspartner beheersen om uit een gewelddadig conflict te geraken
  • Het beheer van conflicten onbewogen aanpakken

Doelgroep
Teammanagers en projectmanagers.

Voorafgaande vereisten
Ervaring in management gewenst.

Opleidingsprogramma

De aard van de conflicten identificeren

  • De verschillende soorten conflicten kennen, hun oorzaken en hun mechanismen.
  • De waarschuwingssignalen, triggers en verergeringsverschijnselen opsporen.
  • De aard van het conflict en de werkelijke oorzaken ervan bepalen.
  • De belangen en gevolgen ervan evalueren.
Praktisch werk
Delen van ervaringen en uitwisseling van praktijken.

Een latent conflict ontzenuwen

  • Anticiperen op het conflict.
  • De verwachtingen en behoeften van zijn medewerkers detecteren.
  • Ingaan op hun vragen en eisen.
  • Zich doen gelden om conflicten beter te ontzenuwen.
  • Zijn emoties begrijpen, aanvaarden en die van de gesprekspartners kunnen behandelen.
  • Assertiviteit ontwikkelen.
  • De drie soorten conflicthoudingen herkennen: het slachtoffer, de dader en de redder.
Praktisch werk
Gefilmde situatieschetsen: assertief zijn om een conflict te ontzenuwen. Uit psychologische spelletjes weten te geraken. Collectieve debriefing.

Een open conflict oplossen

  • Zich de regelende tools eigen maken
  • Bemiddelen: neutraal vragen en luisteren.
  • Kunnen herformuleren, argumenteren en weerleggen.
  • Een strategie uitwerken om conflicten te omzeilen.
  • Een speelruimte bepalen, haalbare opties bepalen.
  • Een consensus vinden, de beste alternatieve oplossing voorstellen.
Praktisch werk
Gefilmde situatieschetsen: conflict met bemiddelaar oplossen. Collectieve debriefing.

Conflicten beheren in managementsituaties

  • Een conflict oplossen tijdens een evaluatiegesprek.
  • Conflicten als gevolg van delegatiesituaties beheren.
Praktisch werk
Gefilmde situatieschetsen: een conflict oplossen tijdens een evaluatiegesprek of een delegatieopdracht. Collectieve debriefing.

Gewelddadige conflicten behandelen

  • De relationele impasse doorbreken.
  • Zijn emoties en die van de gesprekspartner beheersen.
  • Het proces van zelfbeheersing beheersen.
  • Omgaan met moeilijke persoonlijkheden.
  • Gedrag in moeilijke situaties analyseren.
Praktisch werk
Situatieschetsen met moeilijke persoonlijkheden. Debriefing gericht op het omgaan met emoties.

Begeleiding na het conflict

  • “Koud” terugkomen op de oorzaken van het conflict.
  • Kapitaliseren om vooruitgang te boeken in het management.
Praktisch werk
Feedback en invoering van een actieplan.


Certificatie
Deze opleiding kan gefinancierd worden door uw CPF (www.mijncompteformation.gouv.fr) en medegefinancierd worden door verschillende organisaties naargelang uw situatie (uw onderneming, arbeidsbureau, uw regio ...). Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres cpf@orsys.fr Certificering: Afleggen van het EXCELLENS examen. maximaal 15 dagen na het volgen van de opleiding, Online te beantwoorden vragenlijst met 20 online vragen – duur 30 minuten – 1 licentie = 2 pogingen 10 theoretische vragen 10 vragen Casestudie – coëfficiënt 2 Analyse door een SKILLSFORYOU certificeringsjury binnen circa 8 dagen – bekendmaking van de resultaten aan de deelnemer (alleen, niet aan de OF) binnen 8 tot 15 dagen. Certificering voor 80% behaald

Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Delen van ervaringen, uitwisseling van praktijken. Gefilmde situatieschetsen.

Feedback van klanten
4,6 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand