Opleiding : Occasioneel projectleider

Occasioneel projectleider

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


U bent geen professional in projectbeheer, maar toch moet u een project beheren: een reorganisatie in goede banen leiden, een nieuw product lanceren, een seminarie organiseren, ... Dankzij deze opleiding krijgt u de methoden en hulpmiddelen aangereikt om direct operationeel te zijn, en uw project tot een goed einde te brengen.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. CPO
Prijs : 1390 € V.B.
  2d - 14u00




U bent geen professional in projectbeheer, maar toch moet u een project beheren: een reorganisatie in goede banen leiden, een nieuw product lanceren, een seminarie organiseren, ... Dankzij deze opleiding krijgt u de methoden en hulpmiddelen aangereikt om direct operationeel te zijn, en uw project tot een goed einde te brengen.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De rol van projectleider opnemen
  • Het project organiseren en de voortgang ervan opvolgen
  • Communiceren in een niet-hiërarchische context
  • Uw tijd beheren: dagelijkse activiteit versus projectmanagement

Doelgroep
Iedereen die af en toe een project moet organiseren en beheren.

Voorafgaande vereisten
In staat zijn om een project te beheren.

Opleidingsprogramma

Wat is een project?

  • Wat een project wel en niet is.
  • Wanneer overschakelen in de projectmodus?
  • Doelstellingen en eisen van een project.
Praktisch werk
Uitwisseling van ervaringen en ondervonden moeilijkheden.

Uw opdrachtkader bepalen

  • Uw verantwoordelijkheden en uw te leveren bijdragen bepalen: de opdrachtbrief.
  • De aanvragers, doelstellingen en uitdagingen identificeren: de oriënterende nota.
  • De actieradius van het project afbakenen.
  • De bestuursorganen erbij betrekken: stuurgroep.
Casestudy
Uw opdrachtbrief en de oriënterende nota opstellen. Deze nota voorleggen aan de stuurgroep.

De behoefte bepalen

  • Een einde maken aan de verwarring tussen behoefte en oplossing.
  • De behoeften laten formuleren: het bestek.
  • Beslissingen laten nemen binnen de tijds- of kostenlimieten.
  • De behoefte hiërarchisch indelen: fundamentele, belangrijke, wenselijke functies.
Rollenspel
Een behoefte laten formuleren en formaliseren.

De projectroadmap opstellen

  • Taken inventariseren, hoe nalatigheden te beperken.
  • Toekomstige hoofdrolspelers betrekken, op hun expertise steunen.
  • Verantwoordelijkheidsniveaus bepalen: het RACI-model.
  • Mogelijke risico's identificeren: actieplannen voorstellen.
  • Plannings- en budgetscenario's uitwerken, beslissers beslissingen laten nemen.
Casestudy
Twee plannings-/budgetscenario's uitwerken.

De voortgang van het project beheersen

  • Bijdragers betrekken en mobiliseren.
  • Tijdig afwijkingen en moeilijkheden opsporen om te kunnen reageren.
  • Het projectteam buiten de rapportagelijn managen (matrixmodus).
  • Opvolging van leveranciers.
  • Een opvolgingsvergadering met het projectteam organiseren en leiden: de belangrijkste voortgangsindicatoren.
  • Het opvolgingsdashboard uitwerken en voorleggen aan beslissers.
Rollenspel
Welke correctiescenario's tegenover een afwijking?

Te vermijden valkuilen

  • De belangrijkste risico's van een project.
  • De tien klassieke valkuilen die u moet vermijden.
  • Good practices: de kunst van een project te beheersen.


Praktische modaliteiten
Praktische oefeningen, werksets en praktijksituaties.
Leer methodes;
Actieve en participatieve onderrichtmethoden. Afwisseling tussen theorie en praktijk met toepassing op de context en ervaringen van deelnemers

Feedback van klanten
4,5 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand