Opleiding : Constructieve niet-hiërarchische relaties ontwikkelen

Constructieve niet-hiërarchische relaties ontwikkelen

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Een constructieve speler zijn in transversale relaties. Bijdragen tot het succes van netwerkprojecten. Zich situeren en voorstellen doen en bijdragen leveren buiten de hiërarchie. Relationele uitdagingen snel begrijpen en zich integreren in de niet-hiërarchische structuur van de andere medewerkers.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. DHC
Prijs : 1390 € V.B.
  2d - 14u00




Een constructieve speler zijn in transversale relaties. Bijdragen tot het succes van netwerkprojecten. Zich situeren en voorstellen doen en bijdragen leveren buiten de hiërarchie. Relationele uitdagingen snel begrijpen en zich integreren in de niet-hiërarchische structuur van de andere medewerkers.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Constructief zijn in transversale relaties
  • Een stand van zaken opmaken van zijn communicatiewijze
  • Doelstellingen doorgeven en delen
  • Assertief communiceren
  • Omgaan met conflictsituaties

Doelgroep
Elke medewerker, manager of assistent die projecten moet leiden of daaraan moet meewerken of die transversaal moet werken.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

Constructief communiceren

  • Zender/ontvanger: focus als verantwoordelijke voor de kwaliteit van de communicatie.
  • De stand van zaken opmaken van zijn communicatiewijze.
  • De houdingen van de beïnvloedende communicatie.
  • Overtuigen door argumentatietechnieken.
  • De tools gebruiken: actief luisteren, herformuleren, vragen stellen, positief spreken, heden en toekomst.
Oefening
Luisteroefeningen, de verschillende soorten vragen, positief praten. Collectieve debriefing.

Doelstellingen bepalen en ondersteunen

  • De berichten en de te bereiken doelstellingen verduidelijken.
  • Een SMART-doelstelling kunnen formuleren.
  • Actieplan opstellen.
  • Zich voorbereiden om de doelstellingen door te geven en te delen.
  • Anticiperen op belemmeringen voor het behalen van de doelstellingen.
Oefening
Gezamenlijke reflectie en oefeningen om de doelstellingen te verduidelijken.

Zich beter leren kennen om efficiënter te worden

  • Je bewust worden van je sterke punten.
  • Een stand van zaken opmaken van zijn relationele schema.
  • Impact en merkimago beheersen.
  • Zelfvertrouwen ontwikkelen om vertrouwen te wekken.
  • Positief denken cultiveren.
  • Tekenen van waardering beheren.
Oefening
Zelfdiagnose. Testen van de zelfkennis.

Relationeel vertrouwen ontwikkelen

  • De te vermijden houdingen begrijpen in niet-hiërarchische relaties.
  • Passief, agressief en manipulatief gedrag herkennen.
  • Authentieke houdingen aannemen.
  • Een constructieve plaats innemen in het hart van de belangen.
Oefening
Rollenspelen rond het ondersteunen van doelstellingen.

Zoeken naar een winnende balans

  • De win-win houding. De kunst van het juiste evenwicht.
  • Onderscheid maken tussen intentie en uiting.
  • Levensposities.
  • Assertief vor zichzelf opkomen.
Oefening
Positioneringstests over levensposities en assertiviteit.

In alle situaties voorstellen doen

  • Zelfs in conflictsituaties winnende relaties opbouwen. Nee kunnen zeggen.
  • Confrontatie en conflict kunnen onderscheiden.
  • Efficiënt bezwaren behandelen.
  • De techniek van de gekraste plaat goed gebruiken.
  • Emoties temmen door geweldloze communicatie.
Oefening
Simulaties op basis van de door de deelnemers ervaren problemen.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Oefeningen, zelfdiagnose, situatieschetsen en rollenspelen.

Feedback van klanten
4,7 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand