Opleiding : Bemiddelingspraktijk om conflicten te beheren

Bemiddelingspraktijk om conflicten te beheren

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Binnen organisaties kunnen er talloze bronnen van wrijving zijn. Deze cursus zal u de instrumenten aanreiken om conflicten en hun oorsprong te begrijpen, om ze als mediator op te lossen (in een conflict waarin u geen partij bent) en om ze te voorkomen aan de hand van bemiddelingsmethoden.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. DIA
Prijs : 1370 € V.B.
  2d - 14u00




Binnen organisaties kunnen er talloze bronnen van wrijving zijn. Deze cursus zal u de instrumenten aanreiken om conflicten en hun oorsprong te begrijpen, om ze als mediator op te lossen (in een conflict waarin u geen partij bent) en om ze te voorkomen aan de hand van bemiddelingsmethoden.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De verschillende soorten conflicten en hun oorzaken kennen
  • De doelstellingen en het kader voor bemiddeling vaststellen
  • Ontwikkelen van assertiviteit en actief luisteren
  • Het voeren van een bemiddelingsgesprek
  • Anticiperen op conflicten met de instrumenten voor bemiddeling

Doelgroep
Medewerkers van HR-afdelingen en managers. Eenieder die zich de instrumenten voor bemiddeling eigen wil maken.

Voorafgaande vereisten
Geen.

Opleidingsprogramma

Inzicht in conflictsituaties

  • Het herkennen van ‘passief’, ‘agressief’ en ‘manipulatief gedrag.
  • De theorie over de basisbehoeften van elke persoon.
  • Integratie van de emotionele dimensie van conflicten.
Praktisch werk
Relationele zelfdiagnose om zijn bemiddelingsvaardigheden te ontdekken.

De bemiddeling en bemiddelingsmethoden vaststellen

  • De doelstellingen: de dialoog tussen de werknemers herstellen.
  • Juridisch kader en criteria voor de keuze van bemiddeling.
  • Voorbereiding van het kader voor bemiddeling.
  • De verbintenissen van de partijen en de bemiddelaar vaststellen.
Praktisch werk
Casestudy van zakelijke of arbeidsconflicten die de deelnemers hebben ondervonden.

Het ontwikkelen van vaardigheden als bemiddelaar

  • Het trainen van kwaliteiten als neutraliteit, onpartijdigheid en verantwoordelijkheid.
  • Aanmoedigen het onuitgesprokene te uiten.
  • Weten hoe je percepties en verkeerde interpretaties in perspectief moet plaatsen.
  • Herstellen van de dialoog door actief luisteren.
  • Het ontwikkelen van assertiviteit.
Praktisch werk
In de praktijk brengen, assertiviteit ontwikkelen en actief luisteren.

Bemiddeling tot stand brengen

  • De reikwijdte van de bemiddeling definiëren en afbakenen.
  • Het belang van persoonlijke gesprekken begrijpen.
  • De bemiddelingssessie aanvangen. De oorzaken van het conflict op een feitelijke manier laten uiten.
  • Terugverwijzen naar woorden, uitdrukkingen of emoties die door actief luisteren zinvol kunnen krijgen.
  • Ondersteunen van het zoeken naar een overeenkomst en een actieplan.
  • Afsluiting en evaluatie van de bemiddeling.
Praktisch werk
Gefilmde bemiddelingsgesprekken.

Conflicten voorkomen met de instrumenten voor bemiddeling

  • Een cultuur van bemiddeling ontwikkelen.
  • Bevorderen en verbeteren van interpersoonlijke relaties.
  • Het voorkomen van psychosociale risico's.
  • Stoornissen vroegtijdig opsporen en behandelen.
  • Belanghebbenden die waarschijnlijk tot bemiddeling kunnen overgaan.
  • Ontwikkelen van een bemiddelingssysteem en het bijbehorende communicatieplan.
Praktisch werk
Het instellen van een bemiddelingssysteem.

Bemiddeling: een beheersinstrument

  • Opnemen van bemiddelingsclausules in contracten.
  • Het team naar meer maturiteit en prestaties leiden.
  • Veranderingsmanagement en projectmanagement.
  • Een constructieve dialoog tot stand brengen.
  • Hulpmiddelen voor herkenning bevorderen.
  • Innovatie bevorderen door een klimaat van vertrouwen te scheppen.
Praktisch werk
Het uitwerken van een actieplan.


Feedback van klanten
4,4 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand