Opleiding : Professionele doeltreffendheid

Professionele doeltreffendheid

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Uw professionele efficiëntie verhogen betekent uw technische vaardigheden overstijgen om op één lijn te zitten met uw professionele omgeving. Na afloop van deze opleiding weet elke deelnemer hoe hij zich in zijn omgeving moet positioneren, en heeft hij zich de nodige methoden en hulpmiddelen eigen gemaakt om zijn ontwikkeling en zijn professionele efficiëntie te verzekeren, teneinde tijd te winnen en de productiviteit te verhogen.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. EFF
Prijs : 1880 € V.B.
  3d - 21u00




Uw professionele efficiëntie verhogen betekent uw technische vaardigheden overstijgen om op één lijn te zitten met uw professionele omgeving. Na afloop van deze opleiding weet elke deelnemer hoe hij zich in zijn omgeving moet positioneren, en heeft hij zich de nodige methoden en hulpmiddelen eigen gemaakt om zijn ontwikkeling en zijn professionele efficiëntie te verzekeren, teneinde tijd te winnen en de productiviteit te verhogen.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Uw communicatie aanpassen aan mensen en situaties
  • Communicatietechnieken gebruiken om uw doel te bereiken
  • Omgaan met moeilijke situaties terwijl u uw emoties onder controle houdt
  • Stress het hoofd bieden met methoden die in alle omstandigheden kunnen worden gebruikt

Doelgroep
Deze opleiding is bestemd voor alle professionals die hun beroepsvaardigheden op hun werkplek wensen te ontwikkelen.

Voorafgaande vereisten
Aucune connaissance particulière.

Opleidingsprogramma

De principes van persoonlijke efficiëntie begrijpen

  • De aspecten van efficiëntie begrijpen.
  • De vectoren van efficiëntie onderscheiden: productiegerichtheid en relatiegerichtheid.
  • De verschillende professionele stijlen kennen en weldoordacht gebruiken.
Praktisch werk
Uitwisseling van ervaringen met deelnemers.

Uw persoonlijke stijl identificeren en de juiste attitude aannemen

  • De wijzen van interactie in groep onderscheiden: proactiviteit en reactiviteit.
  • De verschillende niveaus van autonomie identificeren.
  • Uw stijl aan uw omgeving en het te bereiken doel aanpassen.
  • De vier belangrijkste soorten houdingen en motiveringen kennen.
  • Uw positie identificeren: ontvluchting, manipulatie of agressiviteit.
  • Uw relatie met anderen begrijpen, om uw interacties te verbeteren.
Praktisch werk
Uitvoering van een zelfdiagnose: proactiviteit of reactiviteit. Uw overheersende positioneringsattitude identificeren. Debriefing en analyse van de belanghebbende.

Uw communicatie verbeteren

  • De basisregels van communicatie, boodschappen en processen begrijpen.
  • De verschillende communicatiestijlen bij uzelf en bij anderen begrijpen.
  • Begrijpen wat de vier factoren zijn waaruit vertrouwen bestaat, om uitwisselingen te bevorderen.
  • Weten hoe u uw boodschappen kunt optimaliseren.
  • Enkele basisprincipes toepassen om dagelijks doeltreffend te communiceren.
Praktisch werk
Gefilmde en samen met de groep geanalyseerde rollenspelen. Debriefing van de belanghebbende.

Uw eigen ontwikkeling bevorderen

  • Het proces van verandering begrijpen om het beter te beheren.
  • Uw dwingende boodschappen identificeren, om u ervan los te maken: drivers.
  • Uw proces voor persoonlijke ontwikkeling implementeren en concreet invullen.
  • Uw beslissingen toepassen en de behaalde resultaten valideren.
Praktisch werk
Uw dwingende boodschappen identificeren. Problematieken oplossen. Debriefing van de belanghebbende.

Omgaan met moeilijke situaties

  • De verschillende soorten professionele conflicten kennen.
  • De verschillende niveaus van onenigheid identificeren.
  • Geweldloze communicatie in de praktijk brengen.
  • De stappen voor het oplossen van meningsverschillen beheersen: de DESC-methode.
  • Uw emoties beter leren beheersen.
  • U laten gelden door opbouwende kritiek te formuleren.
  • Neen kunnen zeggen.
Praktisch werk
Oefenen om uw emoties te uiten. Gefilmde praktijksituaties om uit een conflictsituatie te komen. Analyses met de groep en debriefing van de belanghebbende.

Uw ideeën verkopen en argumenteren

  • Het te bereiken doel verduidelijken.
  • U aan uw gesprekspartner aanpassen.
  • Uw argumenten opbouwen volgens de KVN-methode (KVN = Karakteristiek, Voordeel en Nut).
  • Argumenteren om te overtuigen: een kader creëren, oplossingen zoeken en een actieplan opstellen.
Praktisch werk
Gefilmde en samen met de groep geanalyseerde rollenspelen. Debriefing van de belanghebbende.

Uw tijd en uw prioriteiten beheren

  • Uw tijd optimaliseren volgens uw bioritme.
  • Een onderscheid maken tussen wat belangrijk is en wat dringend is, en prioriteiten kunnen stellen.
  • Uw tijddieven identificeren en neutraliseren, om de efficiëntie te verhogen.
  • Uw tijdbesparende reflexen ontwikkelen.
Praktisch werk
Uw prioriteiten bepalen en in kaart brengen met behulp van de Eisenhower-methode. Analyse met de groep en debriefing van de belanghebbende.

Omgaan met stress

  • De verschillende niveaus van stress identificeren.
  • De symptomen van stress kennen.
  • Uw eigen stressfactoren beoordelen.
  • Uw weerstand tegen stress verhogen en leren hoe u stress onder controle kunt houden.
  • Visualisatie en verankering in de praktijk brengen.
Praktisch werk
Ademhalings-, visualisatie- en verankeringstechnieken tegen stress in de praktijk brengen.

Uzelf motiveren en opleiden

  • Een onderscheid maken tussen motivatie, tevredenheid en betrokkenheid.
  • De motiveringstheorieën en de verschillende vormen van erkenning kennen.
  • Uw talenten ontwikkelen en alles in het werk stellen om uw doelen te bereiken.
  • Uw professioneel project opbouwen volgens uw omgeving.
  • Uw kennis ontwikkelen door zelfstudie.
  • De verwachtingen en behoeften van uw gesprekspartners identificeren en ermee omgaan.
Praktisch werk
Implementatie van een actieplan.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Drie operationele dagen die zijn opgebouwd rond een in de professionele omgeving beproefde methode. Tijdens deze drie dagen zullen de deelnemers hun potentieel voor relationele efficiëntie beter leren te benutten, en bepalen wat er nog voor verbetering vatbaar is.

Feedback van klanten
4,8 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand