Opleiding : Opleiding van gelegenheidstrainers

Opleiding van gelegenheidstrainers

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Een trainer word je niet zomaar. Kennis hebben wil nog niet zeggen dat je ze kunt overbrengen. Deze opleiding geeft u de instrumenten en methodes in handen die nodig zijn om met succes occasionele opleidingssessies te leiden.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. FOC
Prijs : 1340 € V.B.
  2d - 14u00




Een trainer word je niet zomaar. Kennis hebben wil nog niet zeggen dat je ze kunt overbrengen. Deze opleiding geeft u de instrumenten en methodes in handen die nodig zijn om met succes occasionele opleidingssessies te leiden.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Kennis van het leerproces en van volwasseneneducatie
  • Onderwijsdoelstellingen en een actieplan vastleggen
  • Activiteiten en leermiddelen ontwerpen
  • Beheersing van de technieken om een groep stagiairs te leiden
  • Beoordeling van de opleiding en de follow-up

Doelgroep
Occasionele trainers. Iedereen die zijn kennis wil overdragen.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

Kennis van de opleidingsprincipes

  • De verschillen tussen tutor en trainer.
  • De rol van de trainer.
  • De principes van het volwassenenonderwijs.
  • Het leerproces.
  • Het geheim van een effectieve training.
Groepsdiscussie
Uitwisseling, delen van praktijken.

Een volwassene motiveren om te leren

  • Bronnen van motivatie tijdens een opleiding.
  • Belangrijke punten in de houding van de trainer.
  • Rekening houden met de weerstand tegen verandering.
Casestudy
Analyse van ervaringen van de deelnemers, uitwisseling van praktijken.

De opleiding ontwerpen

  • De context en de uitdagingen van de opleiding bepalen.
  • De vraag en het doel analyseren.
  • De onderwijsactiviteiten plannen.
  • De leermiddelen ontwerpen.
  • De rode draad van de opleiding plannen: thema's en pedagogisch verloop.
  • Hulpmiddelen creëren voor de deelnemers: samenvattingen, casestudies, quiz...
Casestudy
Casestudies op basis van beroepssituaties.

De opleiding op een duidelijke en boeiende manier geven

  • De inleiding en de presentatiefase verzorgen.
  • Voor een publiek kunnen spreken.
  • Uw uitleg duidelijk en bevattelijk maken.
  • Verschillende soorten oefeningen gebruiken.
  • De verworven kennis tijdens de opleiding evalueren.
Rollenspel
Simulatieoefeningen, analyse van sterke punten en kansen voor verbetering.

Gebruikmaken van de groepsdynamiek voor educatieve doeleinden

  • Betrokkenheid en belangstelling opwekken.
  • Nagaan of alles begrepen werd.
  • De groep gebruiken om vooruit te gaan.
Rollenspel
Simulatie van de opleiding, rekening houdend met de verschillende houdingen van de deelnemers.

Omgaan met gevoelige situaties

  • Tekenen van vastzitten herkennen.
  • Omgaan met moeilijke deelnemers.
  • Uitwisselingen kunnen herkaderen.
Rollenspel
Trainingen, delen van praktijken.

De opleiding evalueren en controleren

  • De tevredenheid beoordelen.
  • De verwerving van competenties meten.
  • De overdracht van de verworven kennis analyseren.
  • Het rendement van de investering beoordelen.
Rollenspel
Oefenen in het afsluiten van een opleidingssessie met behulp van feedback en evaluatie-instrumenten.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Praktische workshops over technieken voor het opzetten en leiden van occasionele opleidingen in verband met specifieke bedrijfscontexten.

Feedback van klanten
4,7 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand