Opleiding : Conflictbeheer

Conflictbeheer

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


De deelnemers leren alert en onverstoorbaar te blijven tegenover agressief gedrag. Ze leren conflicten uit het verleden te analyseren om herhaling ervan te voorkomen, en duidelijk op te treden om een gemeenschappelijk doel te bereiken.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. GDF
Prijs : 1390 € V.B.
  2d - 14u00




De deelnemers leren alert en onverstoorbaar te blijven tegenover agressief gedrag. Ze leren conflicten uit het verleden te analyseren om herhaling ervan te voorkomen, en duidelijk op te treden om een gemeenschappelijk doel te bereiken.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Voorafgaande aanwijzingen voor conflicten en alarmsignalen opsporen
  • Verzoeken en eisen accepteren
  • Het DESC-hulpmiddel gebruiken om een conflict met een collega of een werknemer te beheren
  • Omgaan met stress, relativeren en de gevolgen van de agressie te boven komen
  • Omgaan met de situatie na het conflict en er lessen uit trekken om vooruitgang te boeken

Doelgroep
Iedereen die conflicten op het werk wil voorkomen en oplossen.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

De verschillende soorten conflicten

  • De conflictniveaus: van onenigheid tot confrontatie.
  • De verschillende soorten conflicten: intrapersoonlijk, interpersoonlijk, intragroep, intergroep, organisatorisch.
Groepsdiscussie
Ervaringen delen en praktijken uitwisselen.

Het conflict voorkomen en neutraliseren

  • Voorafgaande aanwijzingen voor conflicten en verbale en non-verbale alarmsignalen opsporen. Het onbehagen identificeren.
  • De verwachting die aan de basis ligt, de behoefte aan erkenning opsporen.
  • De drie soorten attitudes herkennen die een conflict kunnen veroorzaken: het slachtoffer, de aanklager en de redder.
  • Verzoeken en eisen accepteren.
Rollenspel
Gefilmde praktijksituaties. Collectieve debriefing.

Omgaan met het conflict

  • Het conflict begrijpen: de oorzaken identificeren en de gevolgen van het conflict bepalen. Vaststellen wat er werkelijk op het spel staat.
  • Voor betrokkenheid zorgen: het niveau en de mate van betrokkenheid van de gesprekspartner beoordelen, onmiddellijk een positie innemen.
  • Voor betrokkenheid zorgen zonder de doelstelling te personaliseren, te verduidelijken en geloofwaardiger te maken.
  • Uitwisselen: communiceren, omgaan met stress, relativeren, de gevolgen van de agressie te boven komen.
  • Uitwisselen: de situatie deblokkeren, het initiatief overnemen ...
  • Uit het spel van de dramadriehoek geraken: slachtoffer, redder, aanklager.
Rollenspel
Gefilmde praktijksituaties. Collectieve debriefing.

Het conflict oplossen

  • Identificeren om welke belangen het gaat. Het “probleem” in perspectief plaatsen. Een onderscheid maken tussen onderhandelbaar en niet-onderhandelbaar.
  • De manoeuvreerruimte en de haalbare opties bepalen.
  • Beslissen over overlegprocedures en die procedures uitwerken.
  • Afstand houden, in toom houden om te onderhandelen, formuleren, beantwoorden, oplossen. Omgaan met de crisistijd.
  • Het destructieve conflict in een productieve confrontatie veranderen.
  • Omgaan met de systematische tegenspreker, de conflictueuze, de brute leider, de provocateur, de manipulator.
  • De DESC-methode om conflicten met collega's, werknemers, hiërarchische meerderen en klanten in goede banen te leiden.
Praktisch werk
Gefilmde praktijksituaties met oefeningen rond de dramadriehoek.

Situatie na het conflict

  • Als de situatie gekalmeerd is, terugkijken op de oorzaken en het verloop van het conflict. Er lessen uit trekken en ideeën aan overhouden om vooruitgang te boeken.
  • De verworven kennis verbeteren door praktijken te delen.
  • U wapenen tegen eventuele herhalingen van het conflict door de opgedane ervaring te integreren.
Oefening
Geïndividualiseerde actieplannen.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Praktijksituaties, rollenspelen.

Feedback van klanten
4,7 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand