Vooruitzichten en conclusie
- Verschillen tussen de best practices van ITSM en de norm ISO 20000.
- De andere referentiesystemen die de ITSM-benadering aanvullen: COBIT, ISO 27001, TOGAF® ...
- De toegevoegde waarde van de ITSM-aanpak begrijpen.
- De inbreng van ITSM voor het beheer van de diensten en de governance van de informatiesystemen.
Groepsdiscussie
Collectief nadenken over de voordelen en beperkingen van de referentiesystemen van de "best practices".
De praktijk van het beheer van de diensten
- Beheer van IT-diensten en de “best practices”?
- Service management en governance van informatiesystemen.
- De definities: service, nut, garantie, klant, gebruiker, sponsor en beheer van de diensten.
- Concepten in verband met co-creatie van waarde door diensten: kosten, waarde, resultaat, deliverables en risico’s.
- De relatieconcepten: dienstaanbod, relatiebeheer, dienstverlening en serviceverbruik.
- Filosofie en belangrijkste concepten van ITSM.
Groepsdiscussie
Uitwisseling over de ITSM-aanpak, de filosofie en de belangrijkste concepten.
De grote principes die de organisaties sturen
- Beschrijving van de aard, het gebruik en de interacties van de 7 principes.
- Focus op waarde. Vertrekken vanaf waar je bent.
- Herhaaldelijk vooruitgang boeken met feedback. Samenwerken en transparant zijn.
- Denken en werken vanuit een holistische benadering. Eenvoudig en praktisch blijven. Optimaliseren en automatiseren.
Groepsdiscussie
De aanpak en de grote principes.
Collectieve reflectie
Groepsdiscussie
De organisatie van de verzameling van goede praktijken van ITSM