Opleiding : Lean Six Sigma®, inleiding

de kwaliteit en efficiëntie van uw processen verbeteren

Lean Six Sigma®, inleiding

de kwaliteit en efficiëntie van uw processen verbeteren
Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


"Om klanten tevreden te stellen moet je kwaliteitsproducten leveren": dat is de grondslag van de Lean Six Sigma®-methodologie. Deze cursus zet deze aanpak uiteen, de voordelen die het kan opleveren voor het bedrijf, de impact ervan op de organisatie en de problemen waarop het betrekking heeft.


Inter
Intra
Op maat

Synthese cursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. LOX
Prijs : 850 € V.B.
  1d - 7u00




"Om klanten tevreden te stellen moet je kwaliteitsproducten leveren": dat is de grondslag van de Lean Six Sigma®-methodologie. Deze cursus zet deze aanpak uiteen, de voordelen die het kan opleveren voor het bedrijf, de impact ervan op de organisatie en de problemen waarop het betrekking heeft.

Doelgroep
Iedereen die meer wil weten over de Lean Six-Sigma®-methodologie.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

Inleiding tot Lean Six Sigma®

  • Geschiedenis, oorsprong en context van Lean Six Sigma®.
  • Basisdefinities van Lean Six Sigma®.
  • Positioneren van Lean Six Sigma® ten opzichte van de andere methoden (TQM, Lean...). Gemeenschappelijke tools.
  • Betekenis van Six Sigma, toeëigening van het Six Sigma proces.
  • De kosten van slechte kwaliteit.
Workshop storytelling
Voorbeelden van kosten van slechte kwaliteit. Uitwisseling van ervaringen.

De principes van Lean Six Sigma®

  • De 7 domeinen van verspilling: overproductie, wachttijden, gebruik van hulpbronnen, opslag, fouten, transport ...
  • Analyse van de Value Stream.
  • 5S-principes.
  • Het begrip variabiliteit, variatie, de Six Sigma-schaal.
Groepsdiscussie
Groepsbespreking over verspillingen in een proces.

De fasen van de DMAIC-methode in Lean Six Sigma®

  • Fase "definiëren". De kosten van lage kwaliteit uitleggen. Zich organiseren.
  • Fase "meten". De problemen goed kwalificeren aan de hand van statistische indicatoren.
  • Fase “analyseren”. Potentiële oorzaken identificeren en rangschikken. Aannames testen.
  • Fase "verbeteren". De oorzaken aanpakken. Oplossingen voorstellen, risico’s inschatten. Poka-Yoke methode (foutpreventie).
  • Fase "controleren". De doeltreffendheid van het plan controleren, er een synthese van maken, de goede praktijken bewaren.
Groepsdiscussie
Zoeken naar verbetermogelijkheden.

Tools en rollen

  • De rol bij de implementatie van de Lean Six Sigma®-aanpak. Het project Six Sigma®.
  • Value Stream Mapping (in kaart brengen van de stromen van de waardeketen). Projectcharter, Gantt...
  • Analysetools van de oorzaken (Pareto, Fishbone ...).
  • Statistieken om te meten.
  • Tools om problemen op te lossen (brainstorming, creatieve technieken). Poka-Yoke methoden (foutpreventie), enz.
  • Fase “controleren” (controleplan, risicobeoordelingsmatrix, …).
Workshop storytelling
Presentatie van modellen en voorbeelden van tools voor Lean Six Sigma®-projecten.


Feedback van klanten
4,2 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Op 14 oktober 2024
FR
Klas op afstand
Inschrijven