Opleiding : Uw team leiden en motiveren

Uw team leiden en motiveren

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Hoe kunt u uw team op een andere manier dan door het loon motiveren? Alle motivatiestrategieën zijn gebaseerd op communicatie, een vertrouwensrelatie, cohesie en responsabilisering door delegatie. Deze opleiding geeft u alle sleutels in handen om uw team te doen presteren door gebruik te maken van de motiveringshefbomen.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. MOT
Prijs : 1790 € V.B.
  3d - 21u00




Hoe kunt u uw team op een andere manier dan door het loon motiveren? Alle motivatiestrategieën zijn gebaseerd op communicatie, een vertrouwensrelatie, cohesie en responsabilisering door delegatie. Deze opleiding geeft u alle sleutels in handen om uw team te doen presteren door gebruik te maken van de motiveringshefbomen.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Uw management aanpassen aan de persoonlijkheden van uw team
  • Gemeenschappelijke doelstellingen formaliseren
  • Richtlijnen meedelen en duidelijk uiteenzetten
  • De motiveringshefbomen van uw werknemers vinden
  • Uw werknemers responsabiliseren door delegatie
  • Omgaan met moeilijke persoonlijkheden

Doelgroep
Managers, teamleiders.

Voorafgaande vereisten
Ervaring in teammanagement is vereist.

Opleidingsprogramma

Referenties implementeren die u en uw team gemeen hebben

  • De verschillende managementstijlen kennen: gezaghebbend, overtuigend, participatief of delegatief.
  • Uw eigen managementstijl vinden.
  • Uw sterke punten bepalen, evenals uw gebieden waarop vooruitgang kan worden geboekt.
  • Uw management aanpassen aan de context en de persoonlijkheden.
  • Kennismaken met het begrip situationeel leiderschap.
  • Gemeenschappelijke doelstellingen formaliseren: de doelstellingen en de bijbehorende prestatieniveaus bepalen (SMART-doelstellingen).
  • De voor de individuen en het team vastgestelde doelstellingen meedelen, opvolgen en controleren.
Praktisch werk
Casestudy’s en collectieve denkoefening over het leiderschap van een manager.

Uw team leiden

  • De rol van het team in het bedrijf situeren: visie, strategie, resources, ...
  • Uw imago als leider ontwikkelen: uw emotionele intelligentie gebruiken, in het openbaar kunnen communiceren, u kunnen aanpassen.
  • Met succes nieuwkomers in het team integreren: verwelkoming en vertrouwen wekken.
  • Omgaan met moeilijke persoonlijkheden: de verschillende soorten persoonlijkheden en gedragingen.
  • Mensen aanmoedigen zich uit te spreken, en initiatief erkennen. Ze kunnen kanaliseren en weldoordacht gebruiken.
  • Mensen ertoe brengen veranderingen te aanvaarden, en obstakels en individuele en collectieve weerstand uit de weg ruimen.
Praktisch werk
Gefilmde en gedebriefte praktijksituaties: teamvergaderingen leiden met verschillende soorten werknemers (gemakkelijke, moeilijke).

Kunnen communiceren

  • Richtlijnen meedelen: uw gedachten en ideeën structureren, u de beslissingen toe-eigenen en ze duidelijk uiteenzetten.
  • U positief kunnen opstellen tegenover onvoorziene omstandigheden.
  • Overtuigend zijn: uw publiek erbij betrekken en argumenteren om te overtuigen.
  • Omgaan met bezwaren: weten hoe u ze kunt gebruiken om uw standpunt duidelijk te maken.
  • Communiceren over negatieve punten: mensen opnieuw op het juiste spoor zetten zonder hen te demotiveren, slecht nieuws aankondigen en omgaan met onenigheid.
Praktisch werk
Gefilmde communicatieoefeningen.

Slagen in win-winonderhandelingen

  • Voor een strategie op basis van consensus kiezen: het begrip levenshoudingen.
  • Kennismaken met de visie van de werknemer: spontaan luisteren, actief luisteren, vragen stellen en herformuleren.
  • Gepersonaliseerde argumenten uitwerken, uw antwoord aanpassen aan uw gesprekspartner.
Praktisch werk
Onderhandelingsoefeningen: identificatie van waarover kan worden onderhandeld en waarover niet, nagaan wat de echte uitdagingen zijn ...

Vertrouwen wekken

  • Uw visie en uw waarden ingang doen vinden: onderscheid visie/waarden en de twee met elkaar in overeenstemming brengen.
  • De groep de middelen geven om te handelen, een leverancier van resources zijn.
  • De creativiteit van uw team ontwikkelen: brainstorming en andere methoden om creativiteit te ontwikkelen.
  • Van een individuele logica overgaan op teambuilding: cohesie en teamgeest.
Praktisch werk
Casestudy en collectieve denkoefening over de constructie van teamlidmaatschap.

Motiveringshefbomen gebruiken

  • Rekening houden met individuele behoeften en de motiveringshefbomen van uw werknemers vinden.
  • Een communicatiemethode gebruiken die is aangepast aan elk soort werknemer.
  • Een stimulerende sfeer creëren: gebeurtenissen en successen vieren.
  • U positief opstellen tegenover veranderingen.
  • Concrete hulpmiddelen voorstellen: voordelen, bonussen, promoties, projecten, arbeidsvoorwaarden, ...
Praktisch werk
De deelnemers identificeren de oorzaken van motivatie, demotivatie en niet-motivatie in hun team. Identificatie en voorstellen voor de implementatie van hulpmiddelen om de situatie te verhelpen.

Durven delegeren

  • De uitdagingen van delegeren begrijpen en afbakenen: bevoegdheid geven en tegelijk verantwoordelijk blijven voor de daden.
  • Weten wat wel en wat niet mag worden gedelegeerd.
  • Een onderscheid maken tussen delegeren en laten uitvoeren.
  • Uw werknemers responsabiliseren door delegatie: aan wie delegeren?
  • Communiceren over delegatie en delegatie ondersteunen: het delegatiegesprek, betrokkenheid van de delegatieverkrijger.
  • Delegatie beheren: een verificatietermijnplanning opstellen en de planning in de hand houden
Praktisch werk
Praktijksituatie: implementatie van een delegatie, delegatiegesprek en opvolging van de acties.

Uw persoonlijk actieplan voor vooruitgang opstellen

  • De aandacht vestigen op uw persoonlijke talenten en op de gebieden waarop u nog vooruitgang kunt boeken. Doelstellingen bepalen voor uzelf.
  • Meetcriteria en aandachtspunten bepalen.
Oefening
Opstelling van een persoonlijk actieplan voor vooruitgang.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
De deelnemers moeten vóór de camera levensechte professionele situaties naspelen, die ze zullen analyseren om zich hulpmiddelen eigen te maken die direct op het terrein kunnen worden gebruikt.

Feedback van klanten
4,8 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand