Referenties implementeren die u en uw team gemeen hebben
- De verschillende managementstijlen kennen: gezaghebbend, overtuigend, participatief of delegatief.
- Uw eigen managementstijl vinden.
- Uw sterke punten bepalen, evenals uw gebieden waarop vooruitgang kan worden geboekt.
- Uw management aanpassen aan de context en de persoonlijkheden.
- Kennismaken met het begrip situationeel leiderschap.
- Gemeenschappelijke doelstellingen formaliseren: de doelstellingen en de bijbehorende prestatieniveaus bepalen (SMART-doelstellingen).
- De voor de individuen en het team vastgestelde doelstellingen meedelen, opvolgen en controleren.
Praktisch werk
Casestudy’s en collectieve denkoefening over het leiderschap van een manager.
Uw team leiden
- De rol van het team in het bedrijf situeren: visie, strategie, resources, ...
- Uw imago als leider ontwikkelen: uw emotionele intelligentie gebruiken, in het openbaar kunnen communiceren, u kunnen aanpassen.
- Met succes nieuwkomers in het team integreren: verwelkoming en vertrouwen wekken.
- Omgaan met moeilijke persoonlijkheden: de verschillende soorten persoonlijkheden en gedragingen.
- Mensen aanmoedigen zich uit te spreken, en initiatief erkennen. Ze kunnen kanaliseren en weldoordacht gebruiken.
- Mensen ertoe brengen veranderingen te aanvaarden, en obstakels en individuele en collectieve weerstand uit de weg ruimen.
Praktisch werk
Gefilmde en gedebriefte praktijksituaties: teamvergaderingen leiden met verschillende soorten werknemers (gemakkelijke, moeilijke).
Kunnen communiceren
- Richtlijnen meedelen: uw gedachten en ideeën structureren, u de beslissingen toe-eigenen en ze duidelijk uiteenzetten.
- U positief kunnen opstellen tegenover onvoorziene omstandigheden.
- Overtuigend zijn: uw publiek erbij betrekken en argumenteren om te overtuigen.
- Omgaan met bezwaren: weten hoe u ze kunt gebruiken om uw standpunt duidelijk te maken.
- Communiceren over negatieve punten: mensen opnieuw op het juiste spoor zetten zonder hen te demotiveren, slecht nieuws aankondigen en omgaan met onenigheid.
Praktisch werk
Gefilmde communicatieoefeningen.
Slagen in win-winonderhandelingen
- Voor een strategie op basis van consensus kiezen: het begrip levenshoudingen.
- Kennismaken met de visie van de werknemer: spontaan luisteren, actief luisteren, vragen stellen en herformuleren.
- Gepersonaliseerde argumenten uitwerken, uw antwoord aanpassen aan uw gesprekspartner.
Praktisch werk
Onderhandelingsoefeningen: identificatie van waarover kan worden onderhandeld en waarover niet, nagaan wat de echte uitdagingen zijn ...
Vertrouwen wekken
- Uw visie en uw waarden ingang doen vinden: onderscheid visie/waarden en de twee met elkaar in overeenstemming brengen.
- De groep de middelen geven om te handelen, een leverancier van resources zijn.
- De creativiteit van uw team ontwikkelen: brainstorming en andere methoden om creativiteit te ontwikkelen.
- Van een individuele logica overgaan op teambuilding: cohesie en teamgeest.
Praktisch werk
Casestudy en collectieve denkoefening over de constructie van teamlidmaatschap.
Motiveringshefbomen gebruiken
- Rekening houden met individuele behoeften en de motiveringshefbomen van uw werknemers vinden.
- Een communicatiemethode gebruiken die is aangepast aan elk soort werknemer.
- Een stimulerende sfeer creëren: gebeurtenissen en successen vieren.
- U positief opstellen tegenover veranderingen.
- Concrete hulpmiddelen voorstellen: voordelen, bonussen, promoties, projecten, arbeidsvoorwaarden, ...
Praktisch werk
De deelnemers identificeren de oorzaken van motivatie, demotivatie en niet-motivatie in hun team. Identificatie en voorstellen voor de implementatie van hulpmiddelen om de situatie te verhelpen.
Durven delegeren
- De uitdagingen van delegeren begrijpen en afbakenen: bevoegdheid geven en tegelijk verantwoordelijk blijven voor de daden.
- Weten wat wel en wat niet mag worden gedelegeerd.
- Een onderscheid maken tussen delegeren en laten uitvoeren.
- Uw werknemers responsabiliseren door delegatie: aan wie delegeren?
- Communiceren over delegatie en delegatie ondersteunen: het delegatiegesprek, betrokkenheid van de delegatieverkrijger.
- Delegatie beheren: een verificatietermijnplanning opstellen en de planning in de hand houden
Praktisch werk
Praktijksituatie: implementatie van een delegatie, delegatiegesprek en opvolging van de acties.
Uw persoonlijk actieplan voor vooruitgang opstellen
- De aandacht vestigen op uw persoonlijke talenten en op de gebieden waarop u nog vooruitgang kunt boeken. Doelstellingen bepalen voor uzelf.
- Meetcriteria en aandachtspunten bepalen.
Oefening
Opstelling van een persoonlijk actieplan voor vooruitgang.