Opleiding : Zijn team beheren in de projectmodus

Zijn team beheren in de projectmodus

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Gebaseerd op het belang van teammanagement bij het uitvoeren van projecten, analyseert deze stage de belangrijkste moeilijkheden waarmee een projectleider geconfronteerd kan worden in zijn interactie met zijn team, hiërarchie, dienstverleners en klanten. Het geeft inzicht in de fundamentele rollen van de manager, de dynamiek van een werkteam en de basisregels om binnen een team te communiceren, te delegeren, verantwoordelijkheid te ontwikkelen, te motiveren en te begeleiden.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. ORG
Prijs : 1790 € V.B.
  3d - 21u00




Gebaseerd op het belang van teammanagement bij het uitvoeren van projecten, analyseert deze stage de belangrijkste moeilijkheden waarmee een projectleider geconfronteerd kan worden in zijn interactie met zijn team, hiërarchie, dienstverleners en klanten. Het geeft inzicht in de fundamentele rollen van de manager, de dynamiek van een werkteam en de basisregels om binnen een team te communiceren, te delegeren, verantwoordelijkheid te ontwikkelen, te motiveren en te begeleiden.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Zijn rol en verantwoordelijkheden identificeren
  • De communicatietechnieken in de projectmodus beheersen
  • Teamleden verantwoordelijk maken en taken delegeren
  • Motiverende doelstellingen bepalen en het team mobiliseren
  • De leden van zijn projectteam mobiliseren
  • Plannen van de controle-acties van het project

Doelgroep
Projectmanagers belast met de begeleiding van hun teams.

Voorafgaande vereisten
Ervaring gewenst in teammanagement.

Opleidingsprogramma

Zijn rol en verantwoordelijkheden als manager identificeren

  • De eigenschappen van een projectteam definiëren.
  • Inzicht verkrijgen in de dynamiek van een projectteam.
  • Zijn rol, taak, bevoegdheden en verantwoordelijkheid kennen.
  • Respect voor partners afstemmen op productievereisten.
Praktisch werk
Uitwisseling van ervaringen.

Zich positioneren als manager

  • Het gezag vestigen in een onmiddellijk operationeel partnerschap.
  • Afwijkingen vermijden: autocratie, permissiviteit.
  • De hiërarchische verhouding en de contractuele verhouding beheren.
  • Fungeren als interface tussen de verschillende spelers.
Praktisch werk
Zelfbepaling van zijn managementstijl.

Werken in de projectmodus

  • De voorkeur geven aan woord-actie, woord-preek vermijden.
  • Analyseren, evalueren, beslissen. Nee kunnen zeggen. Ja kunnen zeggen. Onderhandelen, argumenteren, overtuigen.
  • Richtlijnen geven, bezwaren behandelen.
  • Opwaartse, neerwaartse en transversale informatie doorgeven.
  • Coördineren, zich richten op de taak.
  • Onvoorziene situaties behandelen.
  • Fouten identificeren, corrigeren, fouten niet herhalen.
  • Omgaan met de stress van het team.
Praktisch werk
Een overzicht geven van zijn rol, taak, bevoegdheden, verantwoordelijkheden.

Productieve communicatie beheersen

  • Zich bewust zijn van het kader van zijn communicatie, realistische en meetbare doelstellingen vastleggen.
  • Zijn aanwezigheid kracht bijzetten door houding, blik en gebaren.
  • Actief luisteren: herformuleren, vragen, feedback verzamelen.
  • Positieve relaties opbouwen en onderhouden met de medewerker of de hiërarchie.
  • Zijn gedachten structureren, zich synchroniseren, zich laten begrijpen.
  • Verzamelen, verrijken van informatie, vermijden van valkuilen zoals interpretaties en waardeoordelen.
  • Specifieke en aangepaste informatie verstrekken.
  • Het verloop van het communicatieproces beheersen.
  • Omgaan met geruchten, het achterhouden van informatie.
  • Afsluiten, samenvatten, vooruitkijken.
Praktisch werk
Oefeningen voor actief luisteren. Situatieschets en debriefing gericht op de communicatieaspecten.

Verantwoordelijkheid kweken en delegeren

  • Samen met elke medewerker zijn taak en rol binnen het team bepalen.
  • Medewerkers kennen en evalueren: hun mate van zelfstandigheid bepalen.
  • Een "managementkaart" van zijn team maken.
  • Onderscheid maken tussen delegeren en laten uitvoeren.
  • Bevoegdheid geven met behoud van verantwoordelijkheid.
  • Omgaan met moeilijke medewerkers: ongemotiveerd, agressief, angstig, kletskous, ...
Praktisch werk
De vaardigheden van zijn teamleden in kaart brengen om ieders taak te bepalen.

Zijn projectteam leiden en verbondenheid kweken

  • Doelstellingen bepalen voor het team die motiverende factoren zijn.
  • De verspreide teams verenigen.
  • Productieve confrontatie bevorderen, destructief conflict ontzenuwen.
  • Belemmeringen vermijden, bezwaren beantwoorden en positief gebruiken.
  • Anticiperen op destabiliserende factoren en oplossen. Kunnen opveren.
  • Het team mobiliseren.
  • De taak van het team en de rol daarvan binnen de onderneming uiteenzetten.
  • Een teamproject presenteren. De rol van elk teamlid presenteren.
  • Nieuwe medewerkers integreren, turn-over beheren.
Praktisch werk
Situatieschetsen: tijdens een vergadering een teamproject presenteren, een delegatiegesprek voeren, een conflict binnen het team oplossen.

De leden van zijn projectteam motiveren

  • Identificeren en concretiseren van de factoren die de mens motiveren op het werk.
  • Zijn eigen motivatiefactoren en die van anderen leren kennen.
  • Demotivatie en niet-motivatie onderscheiden en behandelen.
  • Tekenen van erkenning kunnen geven: kritiek kunnen leveren en kunnen feliciteren.
  • Zijn visie en waarden delen.
  • Middelen en zin geven aan het werk.
  • De samenhang en betrokkenheid van het team behouden.
Praktisch werk
Oorzaken van motivatie en demotivatie opsporen. Reflectie over nieuw gedrag dat samenhang en motivatie genereert.

Het project controleren

  • Acties voorzien en plannen.
  • Tijdbeheer: onderscheid maken tussen dringend en belangrijk.
  • Het nemen van initiatief bevorderen en omlijnen.
  • De controlepunten aankondigen.
  • Het nemen van risico's beoordelen, het recht op fouten erkennen.
  • Mobiliseren om de correctieve acties te verzekeren.
Praktisch werk
Beheer van tijd en prioriteiten. Indicatoren bepalen om het scorebord op te stellen.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Deze praktische en zeer interactieve stage steunt op tal van praktische oefeningen en gefilmde rollenspelen met individuele feedback en analyse.
Leer methodes;
Na afloop van deze stage zijn de deelnemers zich bewust van: hun eigen managementstijl en hoe ze deze kunnen verbeteren, de factoren die hun communicatie en die van hun medewerkers kunnen belemmeren, de factoren die de individuele motivatie en de mobilisatie van het team kunnen bevorderen.

Feedback van klanten
4,3 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand