Meer weten over storytelling en de mogelijke toepassingen ervan in de onderneming
- De principes en geschiedenis ontdekken van storytelling.
- De verschillende gebruiken van storytelling kennen (beleid, marketing, communicatie).
- Voorbeelden identificeren van sprekers die gebruik maken van storytelling.
- De fundamentele voordelen van storytelling begrijpen (zin geven, emotie delen).
Praktisch werk
Bestudering van beroemde voorbeelden van storytelling.
Presentatie voorbereiden met storytelling
- De complementariteit van de twee dimensies van een geslaagde presentatie begrijpen: de rationele dimensie en de emotionele dimensie.
- De informatie selecteren om overvloed te voorkomen.
- Bereid zijn risico te nemen door zijn woorden vanuit een bepaalde invalshoek te presenteren.
- Het publiek leren begrijpen en de elementen identificeren om het publiek te overtuigen.
- De toon van zijn presentatie kiezen.
Praktisch werk
Aan de hand van door de deelnemers of de cursusleider verstrekte voorbeelden, oefeningen om de belangrijkste boodschappen, de gezichtspunten en het type publiek te identificeren.
Presentatie uitwerken met storytelling
- De pitch van zijn presentatie leren schrijven.
- Het verhalende schema ontdekken of herontdekken, het concept dat aan de basis ligt van elk verhaal.
- Het verhalende schema aanpassen aan het professionele gebruik om het plan van zijn presentatie op te bouwen.
- De hoofdpersonages van zijn presentatie en hun kenmerken identificeren.
Praktisch werk
Aan de hand van door de deelnemers of de cursusleider verstrekte voorbeelden, oefeningen voor het opstellen van pitch, interventieplannen, identificatie van personages.
Zijn verhaal presenteren aan een publiek door emoties op te wekken
- De impact van para-verbale en non-verbale communicatie begrijpen.
- Het verhaal benadrukken met zijn stem: toon, ritme, debiet, articulatie, volume, melodie.
- Meer semantisch gewicht geven door pauzes en stiltes in te lassen.
- Het publiek fysiek betrekken: gebaren, houdingen, glimlachen, blikken, verplaatsingen.
- Een band creëren met het publiek: emoties overbrengen om te overtuigen.
Praktisch werk
Situatieschetsen van presentaties.