Opleiding : Omgaan met moeilijke persoonlijkheden in zijn team

Omgaan met moeilijke persoonlijkheden in zijn team

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Moeilijke persoonlijkheden in een team zijn een rem op het collectieve werk. De manager moet leren deze te kanaliseren. Tijdens deze stage kunt u uw communicatie verbeteren en de beste relationele houding kiezen om de dialoog te herstellen voor een efficiënte samenwerking.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. PER
Prijs : 1370 € V.B.
  2d - 14u00




Moeilijke persoonlijkheden in een team zijn een rem op het collectieve werk. De manager moet leren deze te kanaliseren. Tijdens deze stage kunt u uw communicatie verbeteren en de beste relationele houding kiezen om de dialoog te herstellen voor een efficiënte samenwerking.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • Zelfrespect versterken
  • Zijn communicatie aanpassen aan zijn gesprekspartners
  • Bijsturingsgesprekken voeren
  • Van zich doen gelden tegenover moeilijke medewerkers
  • Omgaan met conflictsituaties

Doelgroep
Teammanagers.

Voorafgaande vereisten
Geen bijzondere kennis.

Opleidingsprogramma

Begrijpen waarom een gesprekspartner moeilijk wordt

  • Gedrag identificeren.
  • Impact binnen de arbeidsrelaties.
  • Assertiviteit: een winnende techniek?
Praktisch werk
Collectieve uitwisseling.

Zelfwaardering en zelfvertrouwen versterken

  • Identificeren van de drie bronnen die nodig zijn voor zelfwaardering en zelfbevestiging.
  • Zijn richten op zijn sterke punten en ontwikkelingmogelijkheden.
  • Het eigen referentiekader begrijpen.
  • De zes logische niveaus onderscheiden.
Praktisch werk
Gesprek met een medewerker door gebruik te maken van de drie communicatieniveaus. Werken met zijn tweeën met feedback.

Een onkwetsbare en niet-beledigende staat opbouwen

  • Overhaaste oordelen, kritiek, verwijten en beledigingen omzeilen.
  • Zich positief opstellen: kritiek constructief gebruiken.
  • Defensieve houding vermijden: geen persoonlijke aanvallen of kritiek uiten.
  • Bouwen en verankeren van een staat van onkwetsbaarheid.
Praktisch werk
Weerstand bieden tegen de verbale en agressieve aanval van zijn gesprekspartner.

Zijn communicatie afstemmen op de gesprekspartners

  • Verschillende soorten moeilijke persoonlijkheden.
  • Het communicatieniveau aanpassen.
  • Verhouding onderdrukkers/onderdrukten.
  • Beter omgaan met stresstoestanden.
Praktisch werk
Gesprekssituaties om de manier van communiceren aan te passen en debriefing.

Omgaan met moeilijke medewerkers

  • Actiemiddelen: desynchronisatie, relevantie ter discussie stellen, humor en grappen, in aanmerking nemen...
  • Onderscheid maken tussen hun stresstoestanden en hoe ze te ontzenuwen of te voorkomen?
  • Positie innemen en een gezond werkklimaat creëren.
Praktisch werk
Gesprekssituaties over de motivatiemiddelen en debriefing.

Bijsturingsgesprekken voeren

  • Het gesprek met feiten en zonder feiten.
  • Zeggen wat niet gaat zonder te ontmoedigen.
  • Feedback toepassen tijdens het gesprek.
  • De medewerker betrekken bij het zoeken naar een oplossing.
Praktisch werk
Voorbereiding en simulatie van gesprekken met gefilmde rollenspelen.

Conflictsituaties overstijgen

  • Achterliggende oorzaken identificeren.
  • De bronnen van het conflict begrijpen, positie innemen en dienovereenkomstig communiceren.
Praktisch werk
Situatieschetsen van relationele conflicten om zijn managementhouding te vinden.


Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Situatieschetsen en persoonlijke en gezamenlijke debriefing, individueel nadenken over zijn sterke punten en en mogelijkheden.

Feedback van klanten
4,6 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand