Opleiding : Projectbeheer, de grondbeginselen

Projectbeheer, de grondbeginselen

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


In deze opleiding krijgt u alle elementen aangereikt om het goede verloop van uw projecten te garanderen, met inachtneming van hun functionele doelstellingen, termijnen, kosten en kwaliteitscriteria. De technieken worden geïllustreerd aan de hand van een praktijkgeval dat als rode draad zal dienen bij het bestuderen van de verschillende fasen van een project.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. PNI
Prijs : 1790 € V.B.
  3d - 21u00




In deze opleiding krijgt u alle elementen aangereikt om het goede verloop van uw projecten te garanderen, met inachtneming van hun functionele doelstellingen, termijnen, kosten en kwaliteitscriteria. De technieken worden geïllustreerd aan de hand van een praktijkgeval dat als rode draad zal dienen bij het bestuderen van de verschillende fasen van een project.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De belangrijkste onderdelen van een bedrijfsproject en de betrokken rollen identificeren
  • De lasten beoordelen en de planning van een project organiseren
  • Het budgetdashboard van een project samenstellen en volgen
  • Projectrisico's controleren en beheersen
  • Beheersing van de indicatoren om over te gaan tot uitbesteding
  • Beheren en communiceren in het project

Doelgroep
Toekomstige projectmanagers, MOE, MOA, iedereen die bij een project betrokken is.

Voorafgaande vereisten
Betrokken zijn bij het beheer van een project.

Opleidingsprogramma

Inleiding tot projectmanagement

  • Definiëren wat een project en projectmanagement is.
  • De problematiek van projectmanagement begrijpen.
  • Begrijpen van de basisconcepten: componenten, types, stakeholders van een project.
  • Levenscyclus, project en projectproduct.
  • Kennis van de juridische voorschriften en normen.

Definitie van de inhoud van een project

  • Voorbereiding van het management van de vraag: haalbaarheid, projectkader, bestek.
  • Definiëren van de deliverables: product, definitieve dienst of overgangsresultaat.
  • Bepalen van de perimeter van het project. Organiseren van de hiërarchische indeling.
  • Opstellen van het projectmanagementplan. De verschillende mogelijke alternatieven bekijken.
  • De regels vaststellen voor het beheer van de projectdocumentatie.
Praktisch werk
De verschillende soorten projecten identificeren.

Termijnen, kosten, rentabiliteit beheren

  • Raming van duur en lasten om de menselijke uitdagingen in te schatten: analytische methode, oordeel van deskundigen.
  • Activiteiten in volgorde zetten met behulp van het PERT-netwerk, het Gantt-diagram: vrije marge, totale marge, kritieke pad.
  • Comprimeringstechnieken gebruiken voor de planning en nivellering van de hulpbronnen.
  • Projectkosten schatten: naar analogie, parametrisch, bottom-up, driepuntsschatting, reserve-analyse.
  • Opstellen van de begroting: samenvoegen van de kosten, beoordeling door een deskundige, integreren van historische gegevens en begrotingseisen.
  • Het rendement van een investering evalueren en de kosten beheersen: rentabiliteitsdrempel, break-even point, budgetmonitoring.
Praktisch werk
Een projectplanning ontwerpen. Opstellen van de begroting voor het eerste deel van het project. Een ROI berekenen.

Risicobeheer

  • Uitvoering van de risicomanagementplanning: FMECA-methodologie.
  • Risico-identificatie: techniek voor het verzamelen van informatie, checklistanalyse, hypothese-analyse, SWOT.
  • Kwalitatieve analyse: beschrijving en categorisering van de risico's, beoordeling van de waarschijnlijkheid en de impact van het risico.
  • Kwantitatieve analyse: evaluatie en matrix van de waarschijnlijkheid en impact van het risico, kriticiteit, risicomodellering.
  • Risicoresponsplanning: strategieën voor negatieve en positieve risico's en risico's met voorwaardelijke respons.
  • Zoeken naar de oorzaak van risico's: Ishikawa-diagram (5 M), 5-waarom-methode.
  • Monitoring en beheersing van de risico's: risico-audit, kloof- en trendanalyse, prestatiemeting.
Praktisch werk
Identificatie van de potentiële risico's en de respons op de risico's.

Contractualisering

  • Contractplanning: beslissingsboom voor de keuze tussen productie en aankoop.
  • Een aanbesteding uitschrijven: al dan niet functionele specificaties, eisen, responskader.
  • Onderaannemers selecteren: beoordelingscriteria en beoordeling van de voorstellen.
  • Het contract beheren en afsluiten: onderhandeling over het bestek en de kostenraming, validering van het contract.
  • Beheren van de integratie van een dienstverlener in het managementplan en de follow-up van het project.
Praktisch werk
Beslissingsboom voor "kopen of maken".

Sturing en communicatie

  • Personeelsplanning: analyse van de omgevingsfactoren en het personeelsbestand van de organisatie.
  • Het projectteam vormen, ontwikkelen, leiden: de 5 stappen van teambuilding, erkenning, beloningen.
  • De werking van het team volgen en beoordelen. De prestaties beoordelen.
  • Individuele follow-up en projectmonitoring: voortgangsrapport, dashboards, evaluatievergaderingen.
  • Planning van de communicatie: behoefteanalyse, technologiegebruik, communicatiemethoden en -modellen.
  • Informatie verspreiden en rapporteren: vereiste frequentie, beschikbare technologie, duur van het project...
  • Managen, onderhandelen en conflicten beheren: meningsverschillen, spanningen, impasses, open of gesloten conflicten.
Praktisch werk
De matrix van de projectverantwoordelijkheden opstellen. Het projectvoortgangsdashboard samenstellen.

Kwaliteitsbeheer en kennismanagement

  • Kennis van de definitie van kwaliteit en van de normen. Aanvaardbaarheidscriteria van een project.
  • Kwaliteitsplanning: kosten-batenanalyse, specifieke methoden voor kwaliteitsbeheer.
  • Implementatie van kwaliteitsborging en kwaliteitscontrole: kwaliteitsaudits en procesanalyse.
  • Balans van het project, successen en mislukkingen, bedrijfs- en projectgeheugen.
Praktisch werk
De kwaliteitsmetrieken van het project identificeren.


Praktische modaliteiten
Praktijkgeval als rode draad toegepast op de verschillende fasen van een project.
Leer methodes;
Actieve en participatieve onderwijsmethoden. Afwisselend theorie/praktijk met toepassing op de context en ervaringen van de deelnemers

Feedback van klanten
4,5 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand