Opleiding : ITIL® en ISO 20000 Foundation, certificeringen

ITIL® en ISO 20000 Foundation, certificeringen

Downloaden in pdf-formaat Deze cursus delen via mail 2


Deze cursus leert u de principes van servicebeheer op basis van ITIL® en ISO/IEC 20000:2018 te identificeren. U maakt ook kennis met de rollen, processen en onderdelen van de belangrijkste gebieden van IT-servicebeheer, en met de specificaties en de gedragscode van de ISO/IEC 20000-norm.


Inter
Intra
Op maat

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. SOF
Prijs : 3890 € V.B.
  5d - 35u00




Deze cursus leert u de principes van servicebeheer op basis van ITIL® en ISO/IEC 20000:2018 te identificeren. U maakt ook kennis met de rollen, processen en onderdelen van de belangrijkste gebieden van IT-servicebeheer, en met de specificaties en de gedragscode van de ISO/IEC 20000-norm.

Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
  • De grondbeginselen van servicebeheer volgens ITIL® en ISO 20000 beheersen
  • Servicebeheerprocessen identificeren.
  • De Service Management System-benadering van ISO 20000 begrijpen
  • U voorbereiden op het ITIL®- en ISO 20000 Foundation-examen

Doelgroep
Iedereen die een globale visie wil hebben op de best practices voor IS-beheer en op het normatieve kader dat door ISO/IEC 20000 en ITIL® wordt geboden, of die de certificering wil behalen.

Voorafgaande vereisten
Een goed inzicht in IS’en is wenselijk. Engels kunnen lezen (het cursusmateriaal en het examen over het ISO/IEC 20000-gedeelte zijn in het Engels).

Opleidingsprogramma

Voorstelling van het ITIL®-raamwerk

  • Oorsprong van het raamwerk. De ITIL®-benadering en -filosofie. De belangrijkste concepten.
  • Definitie van IT-services. Bepaling van de servicestrategie.
  • IT-governance. Voorstelling van het servicebeheer en de levenscyclus ervan.

De vijf ITIL®-modules

  • Servicestrategie / Service Strategy.
  • Serviceontwerp / Service Design.
  • Serviceovergang / Service Transition.
  • Servicebewerking / Service Operation.
  • Voortdurende verbetering van services / Continual Service Improvement.

Servicebeheerprocessen

  • Servicebeheercontroleprocessen.
  • Afsluitprocessen.
  • Dienstverleningsprocessen.
  • Relatiebeheerprocessen.
Oefening
Voorstelling van concrete gevallen: het belang van IT-servicebeheer definiëren.

Inleiding tot de ISO/IEC 20000-grondbeginselen

  • Vergelijking tussen ISO/IEC 20000 en ITIL®. ISO/IEC 20000-principes en -basiselementen.
  • Business/IT-afstemming. ISO/IEC 20000-certificering voor organisaties.
  • Implementatierisico's.

Perimeter en gebruik van ISO/IEC 20000

  • Perimeter en structuur van ISO/IEC 20000 deel - 1.
  • Perimeter en structuur van ISO/IEC 20000 deel - 2.
  • De belangrijkste verschillen tussen ISO/IEC 20000 deel - 1 en ISO/IEC 20000 deel - 2.
  • Perimeter en structuur van ISO/IEC 20000 deel - 3.
Oefening
Voorstelling van concrete voorbeelden om de perimeters van elk ISO/IEC 20000-deel te definiëren.

ISO/IEC 20000 - Globaal beheersysteem

  • Termen en definities van ISO/IEC 20000.
  • De 4 P's en hoe ze te gebruiken.
  • Servicebeheersysteem.
  • Planning en implementatie van servicebeheer.
  • Ontwerp en overgang van nieuwe of gewijzigde services.
Oefening
Globale voorstelling van de verschillende fasen van IT-servicebeheer.

ISO/IEC 20000, perimeter en toepasselijkheid

  • Organisatie.
  • Corporate governance en het verband met IT.
  • IT-servicebeheer.
  • Voorbereiding op de examens.
Certificaat
De certificeringsexamens afleggen.


Certificatie
Twee certificeringsexamens afleggen, “ITIL® Foundation” en “ISO/IEC 20000 Foundation”: MC-vragenlijst van 40 vragen voor elk examen (1 punt per vraag), af te leggen in 60 minuten. De certificering wordt behaald indien de kandidaat ten minste 26 vragen (65%) juist beantwoordt.

Praktische modaliteiten
Leer methodes;
Aan de hand van een casestudy zal de deelnemer de toepassing van IS-servicebeheer kunnen analyseren en kunnen identificeren wat er nog voor verbetering vatbaar is.

Feedback van klanten
5 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Van 8 tot 12 juli 2024
ES
Klas op afstand
Inschrijven
Van 30 september tot 4 oktober 2024 *
FR
Klas op afstand
Gegarandeerde sessie
Inschrijven
Van 21 tot 25 oktober 2024
ES
Klas op afstand
Inschrijven